Umělá inteligence, Chat GPT, Open AI... Tak zní nejvíce skloňovaná témata v oblasti technologií v době, kdy umělá inteligence začíná být stále přístupnější běžným lidem. Ty nejlepší modely dokážou věci, kterým bychom pár let zpět nevěřili. Kam nás může rozvoj umělé inteligence posunout?
Potenciál umělé inteligence se v posledních letech rychle rozšířil díky pokroku v matematice, výpočetním výkonu a novým způsobům softwarového tréninku. To vedlo k vývoji řady gadgetů poháněných AI, jako jsou chatboti a roboti, kteří jsou navrženi tak, aby komunikovali s lidmi realistickým způsobem, píše The Washington Post.
Alphabet, mateřská firma Googlu, v pátek oznámila, že zruší 12 000 pracovních míst. Tyto škrty provádí především proto, aby mohla co nejvíc peněz investovat do umělé inteligence. Konkurent Microsoft již oznámil investici 10 miliard dolarů do společnosti OpenAI, která stojí za ChatGPT a DALL·E 2.
V budoucnu tak můžeme očekávat veliké investice do umělé inteligence od dalších firem, což bude znamenat ještě rychlejší rozvoj těchto technologií.
Pojďme si tedy odpovědět, v čem nám v budoucnu může umělá inteligence jako lidstvu pomoci.
Chatboti jsou jedním z nejzajímavějších pokroků v oblasti technologií umělé inteligence. V posledních letech se na internetu stali velmi populární. Chatboti, jako je ChatGPT, dokáží realisticky reagovat na lidské dotazy a jsou vyvrcholením dlouholetého výzkumu v oblasti generativní umělé inteligence.
Mnozí odborníci na umělou inteligenci předpokládají, že v letošním roce bude na trh uvedeno více zařízení určených pro spotřebitele. Využití vidí například ve zlepšení zákaznických linek.
Ve společnosti však existují obavy, že se chatboti mohou občas mýlit, být rasističtí nebo sexističtí, což si vyžaduje vývoj nových tréninkových přístupů, které tyto chyby eliminují. Altman tvrdí, že klíčem k tomu, aby chatboti byli realističtější a aby se tyto předsudky eliminovaly, je naučit je rozlišovat mezi pravdou a lží.
Zlom v souboji mezi roboty a lidmi nastal minulý rok. Systémy vidění s umělou inteligencí pokročily natolik, že umožnily korporacím, jako jsou Amazon a FedEx, zkonstruovat skladové roboty, kteří dokáží pracovat ve skladu podobně jako člověk. V budoucnu by měla umělá inteligence umět bezchybně rozpoznávat i pohybující se předměty. To může vysoce pomáhat při navigaci či dalších orientačních operacích.
V poslední době se také hodně skloňuje téma humanoidních robotů, o které se blíže zajímá například Elon Musk.
V důsledku situace na Ukrajině je jedním z nejkontroverznějších možných využití umělé inteligence to válečné. Umělá inteligence byla použita různými způsoby, zastánci tvrdí, že pomáhala ukrajinským silám v rychlém rozhodování během boje. Koncept většího využití AI ve válce zkoumá americká armáda. Teprve se ukáže, jak se bude vyvíjet v budoucnu.
Umělá inteligence se sama o sobě používá již ve spoustě odvětví. Na ně bude mít její vývoj v budoucnu také výrazný dopad.
Finanční organizace využívají systémy umělé inteligence k odhalování a prevenci podvodů na základě zkoumání trendů a chování klientů. Systém AI dokáže okamžitě odhalit podivné aktivity, čímž snižuje nebezpečí podvodné činnosti. Dále se mluví o využití ve zdravotnictví. AI by mohlo sloužit k identifikaci a léčbě onemocnění a poruch. Lékařské snímky, jako jsou rentgenové snímky a snímky z magnetické rezonance, lze pomocí této technologie analyzovat, aby se problémy odhalily správněji a rychleji.