Živočišná výroba představuje dnes asi 15 procent celosvětových emisí skleníkových plynů, její snížení by proto snížilo nejen naši uhlíkovou stopu, ale i spotřebu vody. Generace Z to ví a podle nedávné studie vynechává alespoň jednou týdně maso.
Lidé narození mezi lety 1997 a 2012 – tedy generace Z – se statisticky více zajímají o životní prostředí než generace před ní. A není se čemu divit – narodit se totiž do dob častých požárů, ničivých záplav a zhoršující se klimatické krize není nic pěkného ani optimistického. Mladá generace se tak snaží snížit svůj podíl na hořící planetě a mnohdy do svého života zařazuje malé, ale významné změny.
Jednou z nich je vynechávání masa. Podle studie z roku 2022 se až 79 procent lidí z generace Z rozhodlo mít alespoň jednou týdně plně rostlinnou stravu, přičemž 65 procent z nich tvrdí, že se chce rostlině stravovat ještě častěji.
Kromě klasického veganství nebo vegetariánství se tak čím dál více objevuje tzv. flexitariánství, což je způsob stravování, které je zaměřeno na záměrnou konzumaci menšího množství živočišných produktů a většího množství rostlinných potravin. Strava je tak flexibilní a mnohdy vegetariánská, či dokonce veganská.
Vynechání masa a živočišných produktů obecně se může zdát jako neužitečný krok, opak je ale pravdou. Živočišná výroba představuje dnes asi 15 procent celosvětových emisí skleníkových plynů, její snížení by proto snížilo i naši uhlíkovou stopu. Přechod na rostlinnou stravu by navíc znamenal také snížení spotřeby vody až o 50 procent.
Není potřeba být hned veganem nebo vegankou a vysadit kromě masa také mléčné produkty nebo vajíčka. I malý krok se počítá a i strava, která neobsahuje živočišné produkty, může být velmi pestrá a hodnotná. Maso můžeme nahradit hned několika rostlinnými potravinami, které obsahují bohaté zdroje bílkovin. Řadí se mezi ně třeba tofu, tempeh, ořechy, semínka, luštěniny nebo maso na rostlinné bázi, které je v dnešní době za přijatelnou cenu sehnatelné v každém supermarketu.
Podle odhadů budou do roku 2040 až 40 procent objemu trhu tvořit potraviny rostlinného původu. Záleží ale především na kvalitě výrobků, jelikož je potřeba zajistit, že budou atraktivní pro všechny generace, nejen tu mladou.