V době globálního oteplování by se zdálo, že popularita ultra fast fashion gigantů, jako je Trendyol, Shein a Temu bude na ústupu. Opak je však pravdou, a tyto značky i nadále propaguje spoustu českých i zahraničních influencerů. V čem jsou potneciálně problematické, se dozvíš v článku.
Eat, Sleep, Don’t shop on Trendyol, Repeat
Ultra fast fashion značky vytváří levné oblečení, které vzniká v questionable pracovních podmínkách a negativně ovlivňuje životní prostředí. I přesto ale v poslední době zahrnula Instagram vlna reklam a slevových kódů na fast fashion giganta Trendyol.
Značky jako Shein, Temu a Trendyol nabízí kousky za velmi nízké ceny a své zákazníky a zákaznice neustále zásobují novými produkty, které jsou sice dostupné, ale jejich nízká cena je udržována umělě, jak upozorňuje Emily Stochl, viceprezeidentka neziskové organizaci Remake zabývající se udržitelnou módou.
V čem je ultra fast fashion problematičtější než fast fashion?
Rozdíl je především v množství vyrobených kusů. Ultra fast fashion brandy denně uvedou na trh více než tisíc kusů nových výrobků. Záleží jim tedy více na kvantitě, než na kvalitě a přesně proto je jejich zboží po několika nošení ready na to jít do koše.
Tyto značky navíc využívají levnou pracovní sílu a nízkonákladovou výrobu, aby své produkty mohli udržet na nízkých cenách. Nemají tedy na zaplacení minimální důstojné mzdy, ale zato spoustu peněz vloží do marketingových kampaní a propagací od influencerů. A buďme upřímní: Trendyol, Shein ani Temu nemají zase tak hezký věci, aby stály za úkor životního prostředí i lidských práv.
Negativní dopad klasických fast fashion brandů se ale stále nevyrovná ultra fast fashion značkám. V podstatě jsme tedy popularizací ultra fast fashion brandů udělali krok zpátky, po tom, co i ty klasické začaly na udržitelnost (sice pomalu, ale) postupně brát ohled.
Chceš si ve Francii koupit něco z Trendyolu? Tak si připlať!
Francie se jako první země v Evropě proti fast fashion gigantům rozhodla vystoupit. Za produkty z e-shopů Shein, Temu i Trendyol budou muset zákazníci zaplatit přirážku. Francouzský parlament totiž na toto zboží novým zákonem uvalí sankce.
Na světě je dostatek oblečení, které by stačilo pro dalších 6 generací
Žijeme v době, kdy máme všeho dostatek - vlastně spíš přebytek. Nové produkty nám neustále nabízí televizní reklamy, ale i desitky influencerů a influencerek na sociálních sítích. Marketingovými tahy jsme tedy přehlceni, a proto se necháme ovlivnit každým druhým doporučením, které vidíme.
Neciť se tedy provinile, pokud jsi někdy ultra fast fashion marketingu podlehl*a. V budoucnu ale ber v potaz všechny faktory a zvol raději udržitelnější možnost.
Je to problém nás všech
Ať se nám to líbí, nebo ne, ultra fast fashion značky mají negativní dopad na stav planety - znečišťují životní prostředí a mají vliv na klimatickou změnu.
Příkladem je třeba poušť Atacama, kde najdeme tuny vyhozeného textilu, které jsou vidět i na satelitních snímcích. Nejen, že se jedná o přeplňenou skládku, tyto kusy oblečení jsou i plné chemikálií, které se pak uvolňují do vzduchu i do vody.