Zdálo se, že módní průmysl už nemůže vytvářet více emisí. Teď se ale objevil nový pojem faster fashion. Co to přesně znamená a jaký má tato ještě rychlejší móda dopad na planetu?
Módní giganti jako Shein a Zara využívají letadla, aby ještě rychleji dodávaly své zboží. Tato vzdušná doprava ale negativně ovlivňuje už tak špatnou klimatickou situaci, a proto pro tento způsob transportu módního zboží vznikl pojem faster fashion.
V letadle tedy místo pasažérů často cestuje asi 100 tun textilií, aby byla přeprava zboží rychlejší, a zisk byl tak vyšší. Problém je v tom, že právě tento způsob dopravy může v módním průmyslu zapříčinit vznik ještě více emisí než kdy dříve.
Není tedy fast fashion jako fast fashion a módní značky, které leteckou dopravu využívají, vytváří svou produkcí mnohem více emisí, než kdyby byla využita lodní doprava.
Oscar García Maceiras, ředitel oděvní společnosti Inditex, pro své značky jako Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear, Oysho a Stradivarius využívá leteckou přepravu. Další značky jsou velmi nepřesné ve vykazování informací ohledně využívání tohoto typu dopravy, ale po detailním zkoumání bylo identifikováno, že ji využívají i značky jako Calzedonia, Lululemon, Next, Uniqlo and Urban Outfitters.
Zara Group díky krátké výrobní a dodací lhůtě, které docílí právě i díky vzdušnému transportu, umožňuje zkrátit módní cykly na pouhých několik týdnů, což u spotřebitelů vyvolává pocit, že neustále musí mít něco nového, aby jim neunikl žádný trend.
Módní zboží létající přes půl světa zkrátka představuje zcela zbytečnou zátěž pro naše životní prostředí. Nejedná se totiž o důležité položky, jako jsou třeba léky, ale o pouhé módní mikrotrendy, které do obchodu dorazí o pár týdnů dříve.
Zdroj: Public eye