Universal Music Group a TikTok se nedohodli na prodloužení hudebních licencí, které nahrávací společnost sociální síti poskytuje. Ze sociální sítě tak mizí většina populárních zvuků.
Universal Music Group je vedle Sony a Warner Music jeden z největších hudebních labelů a pod sebou má spoustu dalších studií, které zastupují celou řadu artists. Patří mezi ně například Interscope Geffen A&M (pod který spadá i YG Entertainment s artists, jako jsou BLACKPINK nebo Somi), Capitol Music Group, Republic Records (zastupující BTS), Island Records nebo Def Jam Recordings.
To je ale jen malá část studií, které mají pod sebou ještě svoje vlastní labely a těch taky není zrovna málo. Universal Music tak zastupuje většinu hudební scény, zároveň distribuuje hudbu jiných labelů a jejich feud s TikTokem neovlivní jenom hudbu těch, kteří jsou u UMG podepsaní, ale týká se i hudby, kterou Universal pouze vydává.
Většina pop music a populárních sounds. Rozloučit se můžeš například s Beatles, Drakem, the Weekndem, Arianou Grande, U2, Adele, Taylor Swift nebo BTS. Zmízí i umělci jako Fall Out Boy, Kendrick Lamar, SZA, Justin Bieber nebo Post Malone and the list goes on.
Universal má práva i k songu Murder on the Dancefloor, takže say goodbye i editům Saltuburnu nebo rich people dancing in their mansions.
Ve svých videích nebudeš moci využít hudbu umělců spadajících pod UMG, a pokud ji v nějakých videích máš, budou muted a nebudou na for you page. RIP.
Zvuk si sice můžeš nahradit jiným, ale pokud je celé video stavěné na konkrétním audiu, tak jsi screwed.
Jednoduše řečeno v penězích. UMG vlastní práva ke všem svým artists a jejich hudbě a doteď je poskytovala TikToku na základě vzájemné dohody. Ta ale vypršela na konci ledna 2024 a společnosti se na podmínkách obnovy nedohodly.
UMG to oznámila v otevřeném dopise.
Problém podle Universal Music spočívá v „nedostatečné finanční kompenzaci pro umělce, škodlivým následkům umělé inteligence a nedostatku online bezpečnosti pro uživatele TikToku."
V porovnání s jinými sociálními médii TikTok nabídl za licence velice malou částku - ve výdělcích Universal se jedná pouze o 1 procento z jejich celkových příjmů.
Universal vidí problém i v hudbě generované umělou inteligencí, které je TikTok plný. Podle vlastních slov s tím platforma nic nedělá a navíc to ještě podporuje. Týká se to především jejich nástroje, který umožňuje z obyčejných psaných lyrics tvořit reálnou hudbu. Podle UMG se tak TikTok snaží nahradit jejich artists umělou inteligencí.
Sociální platforma reagovala na otevřený dopis i obvinění, že se Universal Music snažila zastrašit odstraňováním určitých umělců a umělkyň nahrávací společnosti.
TikTok zveřejnil vlastní statement, ve kterém uvedl, že UMG „upřednostňuje vlastní chamtivost před zájmy jejich umělců."
S TikTokem vyjednávaly i další dva velikáni - Warner Music a Sony. Warner Music, který zastupuje třeba Dua Lipu s TikTokem dospěl k dohodě v červenci minulého roku, ale svoje výhrady má Sony Music. Ředitel Rob Striger uvedl, že by pro svoje artists jako Beyoncé, Doja Cat nebo Miley Cyrus chtěl více peněz. TikTok přímo sice nezmínil, ale prohlásil „it doesn’t take a scientist to realize that we are being underpaid by some of those content providers.” Jestli se tedy Sony k Universal přidá, zatím není jasné.
Zdroje: Universal Music Group, TikTok, Business Insider, The Guardian, Vulture, Bloomberg, Rolling Stone, Pitch Fork