Nudíš se - snažíš se nudu zahnat telefonem - nic tě ale nebaví - scrolluješ dál s nadějí, že najdeš zajímavější content - nudíš se. Zní ti to povědomě? Nejsi sám*sama. Nová studie naznačuje, že scrollování mezi videi může nudu jen zhoršovat.
Doomscrolling všichni dobře známe - ráno zvedneš telefon a projíždíš notifikace, koukáš do něj po cestě do práce nebo do školy, TikTok si zapneš u jídla a pak to zakončíš scrollováním před spaním. Telefonem se snažíme zahnat chvíle nudy, nová studie ale naznačuje, že právě bezmyšlenkovité procházení sociálních sítí může pocit nudy zvyšovat.
Nuda je totiž silně propojená s pozorností a telefony můžou náš attention span snižovat a tím se dostáváme do začarovaného kruhu - chceme okamžitou zábavu, ale jakmile nás video nezaujme hned, tak jdeme na další a neustále hledáme něco zajímavějšího, co by hned v první vteřině uspokojilo náš mozek a zahnalo nudu. Čím víc to děláme, tím je naše pozornost horší, jsme znudění a scrollujeme dál v naději, že najdeme obsah, který just hits the spot. And the cycle continues.
Data z výzkumu vedeného doktorkou Katy Tam ukázala, že skupina vysokoškolských účastníků se cítila znuděněji, když mohla v rámci videa přeskakovat, než když tuto možnost neměla. Výsledky u další skupiny (taky vysokoškoláků) ukázaly, že nuda byla vyšší, když mohli účastníci přeskakovat mezi kratšími videi, než když koukali na jedno desetiminutové.
Nicméně, když autoři a autorky studie zkoumali skupinu lidí s většími věkovými rozdíly, stejné výsledky se jim už nepovrdily. Podle doktrorky Katy Tam je možné, že starší lidé mají co se týče konzumování obsahu jiné návyky, než lidé mladší a demografie, tak pravděpodobně hraje důležitou roli, což ale potřeba více zkoumat.
Scrollování je podle výsledků výzkumu dvousečná zbraň - používání telefonů nudu zahání, stejně tak ji ale může zhoršovat. Když videa přeskakujeme, zrychlujeme nebo rychle přecházíme na další, snažíme se sice nudě vyhnout, nevědomky ji ale můžeme zhoršovat. Mnohem efektivnější je podle Katy Tam se plně ponořit do delších videí podobně jako to děláme v kině u celovečerních filmů.