Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Aging like milk. Stárne generace Z rychleji, než předchozí generace?

Generace Z ví o péči o pleť více, než kterákoliv předchozí generace, i přesto má ale pocit, že rychleji stárne. Na vině mohou být sociální sítě i globální výzvy, kterým mladí lidé čelí.

Na TikToku se nedávno objevila videa o tom, že generace Z stárne rychleji než ty předchozí. Diskuzi rozvířilo několik gen Z uživatelů, kterým jiní pod jejich videi odhadovali více let, než kolik jim doopravdy bylo. Jednomu z nich, šestadvacetiletému Jordanu Howlettovi, bylo dokonce řečeno, že stárne jako mléko (aging like milk) - tedy nepěkně. Co je tedy na rychlejším stárnutí generace Z, narozené zhruba mezi polovinou 90. let a začátkem roku 2010, pravdy?

Někteří spojují rychlejší stárnutí s vapováním, jiní s výplněmi rtů, které jsou momentálně u mladých žen populární, a kvůli kterým vypadají dotyčné starší. Zároveň ale generace Z ví o péči o pleť, procesu stárnutí i environmentálních stresorech více, než kterákoli předchozí generace a anti-aging produkty i SPF jsou na denním pořádku. Kde je tedy chyba?

Je zřejmé, že aktuální technologické, sociální i klimatické faktory vytvořily pro gen Z jedinečnou zkušenost - takovou, kdy se všechno děje moc rychle a mladí lidé čelí tlakům ze všech stran. Mohou stát právě takové faktory za pocitem stárnutí?

Vliv sociálních sítí

Sociální sítě jako Instagram a TikTok neustále přinášejí nové trendy. Každým dnem se mění aktuální styl a každým dnem je populárním něco jiného. Generace Z se tak snaží držet krok s dokola se měnícími trendy a mnohdy nestíhá čas vnímat.

Nová social media aplikace chce léčit osamělost. Co je ID by amo?

@honza_vhrlk

Rychlé technologie

Generace Z dospívá v období rychlého technologického pokroku, díky němuž má veškeré informace na dosah. Během pár sekund si může zjistit informace, které by dříve hledala i několik hodin - nebo je vůbec nenašla. Právě instantní informace mohou přispívat ke změně prožívání času a k pocitu, že rychle utíká.

How to be informed without being consumed?

@dimitrapapadopoulu

Potřeba úspěchu

Mladí lidé čelí velmi silnému tlaku na vyniknutí ve všech oblastech života - ve škole, práci i ve společnosti. Pokud někdo nestíhá všechno najednou, je loser. Generace Z je tak už od mladého věku vedena k úspěchu a je povzbuzována k plánování budoucnosti, a přitom jí přítomnost utíká rychleji.

Úspěchy těžce vybojované ženami se po celém světě vytrácí, varuje skupina bývalých představitelek OSN

@eevelka

Globální výzvy

Generace Z zároveň čelí i mnoha světovým výzvám, jako je například ekonomická nestabilita, politická rozdělenost, světové konflikty i stále aktuálnější klimatická krize. To vše vede mladé lidi k oprávněným obavám o budoucnost. Mnohdy tak rychleji dospívají, jelikož cítí potřebu globální výzvy řešit.