Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Underconsumption core: Vážně TikTok propaguje normální spotřebu?

Jedna věc je sledovat, co zrovna letí tohle léto a zkoušet poslední skincare holy grails, ale uvědomit si, že to možná s nakupováním přeháníme, až potom, co se z toho stane trend na TikToku (which made us buy the things in the first place!!!)? To už je crazy.

TikTok, influenceři a influencerky nás skvěle podporují v přehnaném nakupování a jestli v posledních letech něco hodně jelo, jsou hauls, TikTok made me buy it videa, dupes doporučení a nakupování mikrotrendů, které další měsíc skončí v sekáčích. Nemluvě o obřích sbírkách make-upu, věcí od Lulu Lemon nebo Stanley cupů, které nakonec stejně jenom nahradí Hydro Flask nebo něco podobného.

TikTok made me buy it: Sociální sítě podporují nadměrnou produkci a spotřebu

@markysuch

Konec tomuhle trendu zdánlivě přináší jiný trend - countermovement v podobě underconsumption. Ten začal za stejným účelem jako kdysi de-influencing, aby uživatelé mohli druhým lidem ukázat, jak vlastně vypadá běžná spotřeba a že není okay mít doma několik kopií té samé věci nebo ji neustále vyměňovat za novou, i když pořád funguje. Lidi tak sdílejí například kusy oblečení, které mají od střední, skoro prochozené boty, beat-up oční stíny nebo pudry a jiné well-loved předměty. To samotné je v pořádku, trend jako takový je ale úplně mimo.

Fast fashion neprospívá životnímu prostředí ani tvé peněžence

@_00_3_12

We lost the plot again

Vítej v late stage kapitalismu, kdy máme jeden jediný cíl, a to je komercializace každého aspektu našich životů a trendy jako underconsumption ukazují, jak je to občas absurdní. Nejsme vlastně úplně mimo, když začínáme používat termíny jako „underconsumption core influencers?“ Jedna věc je sledovat, co zrovna letí tohle léto a zkoušet poslední skincare holy grails, ale uvědomit si, že to možná s nakupováním přeháníme, až potom, co se z toho stane trend na TikToku (which made us buy the things in the first place!!!)? To už je crazy.

Víc než o bizár se ale jedná o ironii. Počáteční point konceptu leží v tom, že bychom se měli víc zamýšlet nad tím, kolik produktů konzumujeme, jak moc nakupujeme a hlavně jak s věcmi zacházíme. Dělat z toho trend a jenom další core poslání extrémně naředí a zbaví ho všech nuancí, které jsou v takových konverzacích potřeba.

Underconsumption je navíc podle specialistky na trendy Agus Pazoni o jednání, ne o estetice. Mít běžnou spotřebu není o tom, jak to vypadá, ale o tom, jak se chováme a jestli opravdu konzumujeme míň. Nejde o to postnout některé z našich starých věcí, ale opravdu dělat uvědomělé volby a případně změnit naše chování. Underconsumption core jako trend navíc stejně upadne a z původní message zůstane jenom výkřik do prázdna.

Shein vzal influencery do falešné továrny, aby vyvrátil tvrzení o pracovních podmínkách

@honza_vhrlk

You wouldnt be underconsuming if others werent overconsuming

Skvělý point nadhodila i tiktokerka Jade, která ve videu říká, že underconsumption core by bez přehnané spotřeby vůbec neexistoval. V jádru se totiž nejedná o core s nějakou reálnou substancí, z principu věci je to jenom úplně normální spotřeba a úplně normální lifestyle, který vede většina z nás. Underconsumption existuje jenom v opozici k influencer culture a konzumnímu způsobu života, a pokud ho nechápeš, protože ti na něm nepřijde nic zvláštního, tak nejsi sám*sama.

Pokud je ale na trendu něco dobrého, tak je to inspirování lidí k přehodnocení jejich vlastního spotřebního chování. Stojí za ním dobrý úmysl, ale ten samotný nestačí - pokud máme totiž něčemu přispět (neplýtvat s věcmi, nevyhazovat je, nenakupovat u neetických řetězců a celkově nezatěžovat planetu), musíme na sobě opravdu něco změnit, a dokud bude „underconsumption“ jenom trend, nikdy k tomu nedojde.

Do better.

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.