TikTok se rychle stal místem, které začaly firmy využívat k propagaci svých produktů a k reklamě. Firmě stačí, aby se stal její produkt na TikToku virálním, a má vyhráno. Jak tento přístup ovlivňuje životní prostředí?
Uživatelé TikToku jsou velmi lehce ovlivnitelní, až to chvílemi vypadá, že zapomněli, že planeta bojuje s našimi šílenými nákupními návyky.
Vlivem mnoha faktorů (pohodlí, úspora času nebo dostupnost) si lidé zvykli nakupovat spíše online než chodit do kamenných prodejen. Proto se nemůžeme divit, že se tomu začaly firmy přizpůsobovat.
Trendu nakupování online se přizpůsobují také sociální sítě, včetně Instagramu nebo Facebooku. Žádná z těchto platforem však nepřilákala masy lidí takovým tempem jako TikTok, kde je vše zrychlené, a tudíž se i člověk rychleji rozhodne ohledně nákupu produktu.
Pokud patříš mezi uživatele TikToku, možná jsi zaregistroval/a hashtag #TikTokmademebuyit. TikTok totiž vytvořil místo, vlivem kterého je nadměrná spotřeba široce podporována značkami a influencery, kteří podle svého chování zřejmě zapomněli, že planeta se bortí pod tíhou našich nákupních zvyklostí.
Sledující videí se pro impulzivní nákup rozhodnou lehce i proto, že denně vidí desítky videí o tom, jak dané produkty zázračně fungují.
Pokud jsi jeden z těchto impulzivních zákazníků, přemýšlíš někdy nad tím, co se děje s tou horou věcí a oblečení, které si lidé impulzivně koupili na základě sociálních sítí, a nedošlo jim, že ho vlastně nepotřebují, vyjde rychle z módy nebo ztratí popularitu? Je zakládáno do zadních částí šuplíků a skříní, v horším případě je vyhozeno. Asi netřeba zmiňovat, jak významně a negativně toto nákupní chování přispívá ke klimatické krizi.
Pokud se pohybuješ na sociálních sítích a denně se na tebe chrlí na první pohled zázračné, skvělé nabídky, které jen těžko můžeš odmítnout, zamysli se nad tím, možná ušetříš nejen pár peněz, ale také planetu.