Co znamená udržitelnost v kosmetickém průmyslu, jaké značky jsou na tom nejlépe a jak ty sám/sama můžeš být o něco ohleduplnější, se dozvíš v článku!
Kosmetický průmysl celosvětově vydělává podle statistik více než 100 miliard dolarů. Skincare dokonce 171,7 miliardy dolarů a největším hráčem je v tomto poli beauty značka L’Oréal. Peníze vložené do reklam každý rok rostou o 2,2 %, do toho zapadají stále reklamy v televizi, ale samozřejmě hlavně digitální prostředí a influenceři. Podle výzkumu z Harvardu se podle influencerů při nakupování kosmetiky řídí 67 % lidí.
Vzhledem k velikosti průmyslu a objemu peněz, které jím každoročně protečou, si asi dokážeš představit znečištění, které vytváří: nadměrné balení a přebytek plastu, spotřeba strojů nebo úniky chemikálií. Z hlediska spotřebitele jsou to pak např. kosmetické tamponky, neustálé nakupování nových plastových balení a spousta dalšího.
Mnoho značek samozřejmě bohužel ujíždí na greenwashingu, ale pojďme si ukázat ty, které byly vyhodnoceny jako nejudržitelnější. 👇
Značka REN se tento rok zavázala k nulovému odpadu. Jak toho chtějí docílit? Odstraněním zbytečných obalů a recyklováním plastu z oceánů!
Společnost Aveda vyrábí veganské kosmetické produkty a byla první kosmetickou společností, která při balení používala recyklované materiály od spotřebitelů.
Lush je tímto velmi znám. 90 % jejich obalů je recyklováno, včetně plastu a papíru. Polovina jejich produktů dokonce ani nepotřebuje obaly, jako například bomby do koupele.
Dále pak můžeme zmínit i velmi známé značky, jako je Giorgio Armani, L’Occitane, Clarins nebo Weleda.
Z hlediska spotřebitele: Volba produktů z přírodních a organických složek, bez škodlivých chemikálií, které jsou vyrobené šetrně k životnímu prostředí.
Z hlediska výrobce: Vyrábět produkty zodpovědně, netestovat na zvířatech, používat přírodní složky, hledat nové způsoby, jak být šetrnější k přírodě, recyklovat atd.
Dopoužívej to, co máš
Prvním krokem je nevyhazovat produkty. Už tě nějaký nebaví? Raději ho dej kámošce, než abys ho vyhodil/a. Nepoužívej něco, co tvé pleti vyloženě ubližuje, ale pokud to jde, zkus to poslat dál.
Pokud ti nějaký produkt jen dochází, pokus se z něj dostat i zbytečky – můžeš rozstřihnout plastový obal nebo otevřít skleněný, z některých produktů můžeš sundat plastový stopper na aplikátor a budeš se divit, kolik produktu se v obalu ještě skrývá.
Recykluj obaly od produktů
Některé obaly se dají vrátit zpět značkám (například Lush) nebo se dají normálně zrecyklovat.
Nakupuj clean kosmetiku
Levnější alternativa může být moje oblíbené Alverde v Dmku!
Koukej se na složení
Problém beauty průmysl nedělá jen planetě, ale i tvému zdraví. Spousta produktů obsahuje karcinogenní látky a z dlouhodobého hlediska ti můžou opravdu škodit. Super stránka, kde lze zjistit stav tvých produktů, je EWG's Skin Deep®.
Konec jednorázových vatových tamponků
Místo jednorázových odličovacích ubrousků a tamponků si pořiď ty znovupoužitelné nebo čisticí rukavici. Nebo místo micelárky používej cleanser, který tamponky nepotřebuje.
Nenechávej zbytečně téct vodu
To je snad common sense, ale radši si to zopakujeme – není důvod, aby ti tekl kohoutek po celou dobu, co jsi v koupelně.
Dej nám vědět to, jestli některé kroky už podnikáš, a klidně i vlastní tipy, jak být lepší!