Slovo udržitelný je vágní, matoucí a upřímně řečeno trochu nadužívané – není tomu jinak ani v módním průmyslu. Ale co udržitelná a etická móda doopravdy je?
Udržitelná móda odkazuje na oděvy a doplňky, které jsou vyráběny ekologicky a sociálně odpovědným způsobem. I přestože nás marketingové kampaně přivádí k přesvědčení, že si cestu k udržitelnosti můžeme koupit, není to tak jednoduché.
Udržitelná móda znamená najít rovnováhu při navrhování, výrobě a spotřebě oblečení. Znamená to vyhnout se vyčerpání přírodních zdrojů a vykořisťování jednotlivců a komunit. Být udržitelný také znamená udržovat tuto rovnováhu i do budoucna – dlouhodobým přístupem k výrobě a spotřebě oblečení a doplňků. Jde o to zajistit, aby módní průmysl vytvářel dobro a vyhýbal se škodám způsobených na lidech, planetě a zvířatech.
Etická a udržitelná móda se často používají zaměnitelně.
Určitě se můžeme rozhodnout nakupovat udržitelnějším způsobem, zapojení se do udržitelné módy nicméně nevyžaduje kupování něčeho nového. Nošení toho, co máš, nakupování z druhé ruky a vyměňování/půjčování si od přátel jsou nejjednodušší způsoby, jak se zapojit do udržitelného módního hnutí, které nevyžaduje výrobu nebo nákup čehokoli nového.
Na udržitelnou módu lze pohlížet jako na holističtější termín, který kombinuje eko-vědomou a etickou módu. Udržitelná móda zahrnuje ohleduplnost k lidem, planetě a zbytku živého světa.
Zjednodušeně řečeno, móda již dlouhou dobu způsobuje škodlivé environmentální a sociální dopady. Zde je několik statistik, které ti pomohou vykreslit obrázek dnešního módního průmyslu:
Vzhledem k tomu, že průmysl je zodpovědný za 2–10 % celosvětových emisí uhlíku, přijetí udržitelnosti v módě může také znamenat významný pokrok v dekarbonizaci a dosažení globálních klimatických cílů.
Opětovné použití toho, co již existuje
Ptáš se, proč je udržitelná móda tak drahá? Mysli na to, že ale nevyžaduje nákup udržitelně vyrobeného oblečení. I když to jistě může být součástí vědomého šatníku, není to nutné. Nejudržitelnější oděv je ten, který ti visí ve skříni! Ano, nejdostupnější varianta je nejudržitelnější možností. Pokud chceš něco přidat do svého šatníku nebo ho jen obměnit, stále můžeš vytěžit maximum z toho, co již bylo vyrobeno.
Vědomé materiály
Svět látek je poměrně složitý, ale nenech se těmito složitostmi odradit od toho, abys začal/a činit vědomější rozhodnutí!
Odpovědné využívání zdrojů
Nejen, že se většina módy vyrábí z látek pocházejících z fosilních paliv, ale většina módní produkce se vyrábí v továrnách, které právě z fosilních paliv získávají energii. A o tomto se dostatečně nemluví. Aby byl oděv skutečně ekologický, měl by být v ideálním případě vyroben v zařízeních, která jsou poháněna obnovitelnými zdroji energie, jako je vítr nebo slunce.
Etické pracovní standardy
Udržitelná módní značka musí myslet i na lidi. Chceme-li někdy vidět skutečnou udržitelnost v módě, je potřeba zvýšit mzdy pracovníků, změnit vykořisťovatelské podmínky a diskriminační praktiky.
Tvé vlastní hodnoty a aktivity
Existuje řada dalších věcí, které bys možná chtěl/a zvážit a které jsou pro tebe důležité. Tento příspěvek je pouze úvodem do udržitelné módy a rozhodně nepokrývá vše!
Promluv si o těchto problémech se svými kamarády. Sdílej knihy, podcasty, články nebo jiné zdroje, které považuješ za užitečné s přáteli, rodinou, spolupracovníky nebo ostatními ve tvém životě.
Buď aktivní s místními, národními a globálními komunitami. Možná na tvé univerzitě nebo střední škole existuje skupina zaměřená na životní prostředí nebo udržitelnost, ke které se můžeš připojit. I když třeba ještě nehovoří o udržitelné módě, můžeš tento prvek do diskuse vnést.
Staň se dobrovolníkem! Existuje způsob, jak můžeš věnovat čas nebo peníze místnímu charitativnímu obchodu nebo sekáči? Pomůžeš jim třídit oblečení nebo přivést více nakupujících?
Staň se digitálním aktivistou. Sleduj účty jako @fash_rev, @remakeourworld, @ajabarber, @ssustainably_ . Sdílej příspěvky z těchto účtů (a dalších!) se svými sledujícími. Další způsob, jak být digitálním aktivistou: Komentuj příspěvky velkých módních značek a ptej se jich na otázky jako #whomadeyourclothes?!
A nakonec můžes značkám poslat e-mail nebo zanechat recenze. Vyber si několik hlavních problémů, které bys chtěl/a řešit a zeptej se jich na to, co oni sami dělají pro řešení těchto problémů.
„Udržitelná móda je rozvoj, který uspokojuje potřeby současnosti, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací uspokojovat své vlastní potřeby“.