Vyhýbání se zpravodajství je nyní na rekordně vysoké úrovni. Forma, ve které získáváme zprávy, se také mění. A jak jsme na tom v Česku?
V lednu a únoru provedla společnost YouGov průzkum pro letošní Digital News Report mezi téměř 95 tisíci dospělými ve 47 zemích. Podle celosvětové studie se stále více lidí odvrací od zpravodajství.
Důvodů je několik, mezi dotazovanými ale převládá názor, že jsou zprávy depresivní, neúprosné a nudné.
Téměř čtyři z deseti (39 procent) dotazovaných napříč zeměmi uvedlo, že se někdy nebo často aktivně vyhýbá zprávám, zatímco v roce 2017 to bylo 29 procent, uvádí zpráva Reuters Institute Oxfordské univerzity. Zpráva také uvedla, že vyhýbání se zpravodajství je nyní na rekordně vysoké úrovni.
K tomu, že lidé chtějí zprávy vypnout, mohly přispět války na Ukrajině a na Blízkém východě, uvedli autoři zprávy.
Průzkum přišel v době, kdy se miliardy lidí na celém světě chystaly k volebním urnám v národních a regionálních volbách. Zpráva zjistila, že volby zvýšily zájem o zpravodajství v několika zemích včetně Spojených států. Celkový trend však podle studie zůstává výrazně klesající.
Na celém světě 46 procent lidí uvedlo, že se o zprávy velmi nebo extrémně zajímá - oproti 63 procentům v roce 2017.
Zpráva zjistila, že sledovanost tradičních zpravodajských zdrojů, jako je televize a tisk za posledních deset let prudce klesla a mladší lidé dávají přednost online zpravodajství nebo sociálním médiím.
Nejdůležitější platformou sociálních médií pro získávání zpráv je stále Facebook, i když jeho význam dlouhodobě klesá. YouTube a WhatsApp zůstávají pro mnohé důležitými zdroji zpráv, zatímco TikTok je na vzestupu a nyní poprvé předstihl X. 13 procent dotazovaných používá pro zprávy TikTok, zatímco X používá desetina respondentů.
U lidí ve věku 18-24 let je celosvětově podíl TikToku ještě vyšší, a to 23 procent.
Podle zprávy se od roku 2015 podíl uživatelů televize a tisku jako zdrojů zpráv snížil o čtvrtinu. Online a sociální média od roku 2022 rovněž výrazně poklesly. Téměř třetina lidí používá sociální média a online messaging ke sdílení zpráv.
V České republice si zaplatí za online zprávy 13 procent uživatelů.
V porovnání týdenního využívání médií se tisk a televize umístily se 46 procenty lidí, zatímco online zpravodajství využije (konkrétně Seznam Zprávy) 47 uživatelů, pouze o procento více. Dá se tedy tvrdit, že je stav využívání online médií a skupiny TV, tisk a rádia podstatně vyrovnaný.
V Česku je stále nejpoužívanější aplikace Facebook, poté následuje Youtube a Whataspp. Instagram se umístil až čtvrtý.
Bohužel, co se týče důvěry v média, je Česko na spodních příčkách. Celková důvěra ve zpravodajská média zůstává nízká, a to s 31 procenty, což odráží problematickou situaci v zemi.
Média veřejné služby (Česká televize a Český rozhlas) si mezi dotázanými i nadále udržují status jedněch z nejdůvěryhodnějších zpravodajských značek.