Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Školy nepoznají nadané žáky, chyba je u učitelů

Základní a střední školy stále nedokážou dostatečně rozvíjet nadané žáky. Učitelé často totiž neumějí talent rozeznat nebo nevědí, jak ho u dětí podporovat.

Základní a střední školy stále nedokážou dostatečně rozvíjet nadané žáky, oznámila Česká školní inspekce. Školy podle ní registrují asi 42 tisíc nadaných a tisíc mimořádně nadaných žáků, ve skutečnosti je ale takových žáků až 180 tisíc.

Jak píše ČTK, učitelé často neumějí talent rozeznat nebo nevědí, jak ho u žáků podporovat. Inspektoři to zjistili při návštěvách asi v tisíci školách a při průzkumu, kterého se zúčastnily základní a střední školy.

Ministr školství odvolal šéfku Cermatu. „Jsou třeba změny ve fungování,“ tvrdí premiér

@yanhoechka

Podle odborníků jsou v populaci asi 3 % mimořádně nadaných a 20 % nadaných. Nadané musí odhalit vyučující sami, mimořádné nadání potvrzuje pedagogicko-psychologická poradna.

V základních a středních školách by tedy mělo být okolo 150 tisíc nadaných a 30 tisíc mimořádně nadaných. Učitelé ale podle inspektorů často neumějí nadání rozeznat. Problém je podle inspekce v tom, že ve výuce často dominují pedagogové, a chybí tak prostor pro to, aby se projevilo samotné nadání žáků.

Největší podíl nadaných registrují gymnázia. Víceletá odhadují nadání asi u 15 % žáků a čtyřletá u 12 %. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala to ovšem neodpovídá častému tvrzení, že gymnázia jsou pro nadané děti. „Pokud říkáme, že gymnázia jsou určena pro nejnadanější žáky, tak by to číslo muselo být výrazně vyšší. Ani na gymnáziích se tedy nedaří identifikovat nadané, anebo tam nejsou nadaní přijati," řekl.

Škola v Uvalde bude srovnána se zemí, město postaví novou

@eevelka

Tři čtvrtiny základních a středních škol se podle Zatloukala sice ve svých učebních plánech zmiňují o rozvoji nadání, většinou jde ale jen o formalitu. „Naprostá většina škol v praxi nic z toho nedělá. V hodinách jsme žádnou systematickou podporu neviděli," uvedl. Doplnil, že pokud se nadání nerozvíjí, způsobuje to spíše potíže. „Ti žáci jsou pak frustrovaní a většinou přicházejí do poradny ne v kategorii nadaných, ale v kategorii poruch chování," řekl. Ztrácí se tak potenciál nadání, který by mohl být přínosem pro celou společnost, dodal náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Zdroj: ČTK

Pozvi mě na pivo🍻

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.