Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Skincare je důležitá, nestaňme se ale jejími otroky

Můžeme se starat o svou pleť bez toho, abychom si vytvořili nezdravou závislost na našem vzhledu a na tom „vypadat dobře“?

Skincare produkty mají na našich poličkách už nějakou dobu své stable místečko. Především v době covidu a karantény se skincare rutines začaly rozmáhat mezi mladými a spousta lidí si našla způsob, jak si takovou rutinu implementovat do svého everyday life, ať už ráno nebo večer jako formu selfcare.

Stejně jako přehnaná touha po zdravém jídelníčku se ale i péče o pleť může vyhnat do extrému. V roce 2018 přišla The Royal Society for Public Health (RSPH) se studií, ve které uvádí, že se mileniálové bojí stárnutí více a více, a že stárnutí vnímají jako cosi negativního a nežádoucího. Do povědomí se dostal s tím spojený termín agrexie - tedy strach ze stárnutí. Průzkum společnosti Dermstore z roku 2017 také uvádí, že 30 procent žen pod 35 let používá přípravky proti vráskám.

Akné, jeden z pilířů krásy

@markysuch

Problém se však netýká jen mileniálů, ale i Gen Z a klidně i mladších ročníků. Na Tiktoku můžeme narazit na videa opravdu mladých holek ve věku devět až dvanáct let, které berou Sephoru útokem, pořizují přípravky s retinolem, nakupují v Drunk Elephant nebo používají guashu jako přípravek proti vráskám.

Skincare je většinou předkládaná jako forma selfcare, zároveň nám však může podsouvat různé strachy. Beauty industry ve svých reklamách používá slogany jako „Předejděte stárnutí!“ a prodává anti-ageing krémy, spoluvytvářejí tak jakýsi konstrukt, že stárnutí je špatné.

Fun fact: Tři typy pokožky, tedy suchá, mastná a normální, nebyly vědecky ověřené typy pleti. Jednalo se o marketingový tah podnikatelky Heleny Rubinsteinové na začátku 20. století. Také to, že se ženy mají holit, není nic, co platilo od pradávna. Přišla s tím společnost Gillete, kterou určitě všichni známe z drogérky jako značku vyrábějící pomůcky pro holení.

Don't get me wrong, kůže je náš největší orgán a je přirozené a správné, že se o něj chceme starat a dopřát mu adekvátní péči. Měli bychom ale stále mít na mysli, že beauty standardy v naší společnosti, jako například rozzářená pleť bez nedokonalostí, nejsou vždy dosažitelné. Beauty industry tak na nás může mít i toxický dopad.

Our society glorifies product use no matter the outcome. Especially in beauty, it’s almost more celebrated to appear as if you are trying to meet the standard of beauty than not. Actually caring for your skin has nothing to do with it at all.
- Jessica DeFino

Moje zkušenost s akné

@luciezicklerova

Skincare rutinu samozřejmě můžeme naprosto milovat, je potřeba k ní ale přistupovat zdravě a vzdát se některých svých strachů, jako například ten ze stárnutí. Každý zastárneme a při troše štěstí z nás budou veselé vrásčité babičky a dědečkové. Na stárnutí je třeba dívat se pozitivně, například studie publikovaná v Journal of Clinical Psychiatry dokládá, že jsou staří lidé obecně šťastnější, vyrovnanější a klidnější. A na to se přece můžeme všichni těšit!