Minulá dekáda se nesla ve znamení body positivity, na popularitě rostly body neutral movements a také a přehlídkových molech se začala objevovat běžnější těla modelů a modelek. I přesto se zdá, že se trend extrémní hubenosti vrací jako boomerang. Naznačuje to návrat skinny jeans, popularita Y2K aesthetics - třeba heroine chic, SkinnyTok content i boom Ozempicu.
Kolem nás se začíná objevovat čím dál více ukazatelů toho, že extrémní hubenost se znovu stává standardem krásy. Jako vizuální příklad poslouží i proměna klanu Kardashians nebo rebrand britského fast fashion řetězce PrettyLittleThing.
Na obou případech jde vidět, že ještě před několika lety byly in křivky, BBL a odvážné outfity, zatímco dnes je to spíš cleangirl aesthetic, quiet luxury a velmi hubená postava.
Už je to několik měsíců, co se široká veřejnost dozvěděla o zázračném způsobu, jak se nejen hollywoodské hvězdy zbavují desítek kilogramů. Poptávka po léku na štítnou žlázu Ozempicu stále roste a sahají po něm zdraví lidé, kteří chtějí docílit vysněného čísla na váze.
I tento nový lék hraje roli ve vzniku nových standardů krásy. Podle Vogue Business a/w 2025 inclusivity reportu došlo na přehlídkových molech na fashion weecích v New Yorku, Londýně, Paříži a Miláně ke znatelnému poklesu počtu modelek s křivkami, přesněji řečeno mid a plus-size modelkami.
Report připisuje vinu právě Ozempic efektu a směřování společnosti ke konzervativnějšímu standardu krásy. Z velké módní čtyřky fasihon weeků je to právě Londýn, který je i s pouhými 7 % body-inclusive reprezentace považován za nejvíce size-inclusive.
„Tyto trendy se netýkají jen zdraví nebo estetiky, ale odrážejí hlubší společenský tlak na zdrženlivost, disciplínu a kontrolu nad vlastním tělem. Když jsou práva žen omezována, často se objevuje odpovídající tlak na ztělesnění ideálu, který je nejen fyzicky kontrolovaný, ale také hyperženský a podřízený mužské touze.“
Určitě jsi už post s podobným textem viděl*a, nebo dokonce i vytvořil*a. SkinnyTok je plný podobných hesel typu: Eat like shit, look like shit nebo You don't need a treat, you are not a dog.
Kromě toho ale přibývá i What I eat in a day videí a výživovým poradcem se zdá být každý, kdo má profil na sítích a telefon s kamerou. Když ale content ohodnotí opravdový expert, často zjistí, že dotyční tvůrci svému tělu nedávají dostatečné množství živin a z odborného hlediska podobná videa spíše škodí.
Dej si proto pozor, kde informace o stravování čerpáš, a radši sleduj opravdové výživové poradce.
Na sociálních sítích se také roztrhnul pytel s influencery, kteří se snaží být za každou cenu skinny a tvoří okolo sebe komunitu stejně posedlou štíhlostí. Lidé si pak vzájemně předávají nebezpečné tipy, jak dosáhnout extrémní hubenosti. Tito influenceři, kteří jsou v drtivé většině případů ženy, mají statisíce sledujících a fanoušků.
Pro-anorektická filozofie inspirovaná ultra hubenými těly modelek z 90. let, kterou si pamatujeme z pro-ana blogů a Tumblr je zpět.