Katy Perry se vrátila zachránit pop music. Akorát že vůbec, od internetu i kritiků dostala bídu a není jedinou flopující ženskou pop star.
Ještě před pár měsíci na tebe mohly skákat tiktoky typu „Katy Perry on her way to save pop music.“ Reakce na její hudební návrat po 5 letech, ale už tak pozitivní nebyly. Lead single Woman's World z jejího chystaného alba 143 kritici a kritičky naprosto rozcupovali. Em Casalena z webu American Songwriter dokonce ve své recenzi přemýšlela, zda tento song nebyl napsaný umělou inteligencí.
Další recenze Perry nakládají podobně a nazývají Woman's World „regresivním“ počinem, kterému chybí jakýkoliv chorus nebo bridge. The Cut v recenzi Katy nazval „vykopávkou z roku 2010, upadlou pop star, která se horečně snaží vyškrábat zpátky do relevantnosti, ale sama nepozná, který směr je nahoru, a který dolů.“
Pokud by nestačilo, že rádoby feministická písnička a videoklip, nejsou úplně vkusné, což je subjektivní, tak zanechává hořkou pachuť v chuti hlavně fakt, že Katy Perry tento song produkovala s Dr. Lukem. Mužem, který byl obviněný ze znásilnění zpěvačky Keshy, a která kvůli němu dlouhu nevydávala hudbu. Podle komentářů to rádoby feministickou hymnou ještě více podkopává a na sociálních sítích Katy fanoušci v komentářích spamují, aby lidé streamovali Joyride, nový song od Keshy.
Katy Perry reagovala na kritiku videoklipu, ve kterém se objevuje i Trisha Payatas postem na Ig: „YOU CAN DO ANYTHING! EVEN SATIRE!“ Dále vysvětlila: „Prostě se bavíme a jsme trošku sarkastičtí, je to hodně slapstick a hodně doslovné.“
Katy je možná ale jen obětí extrémně kompetitivního prostoru, kdy snad nikdy nevydávalo alba tolik ženských pop star naráz. V první polovině roku vydaly album:
Pokud byste se ale podívali na hitparádu Billboard 100, která kombinuje prodej fyzických alb, streaming a radio play, tak byste to nutně nepoznali. Kromě Taylor a Beyoncé většina ženských pop stars v rámci Billboardu úplně nezabodovala mimo Sabrinu Carpenter, která v červnu ovládla vrchní příčky s Please, Please, Please a Espresso.
Za poslední měsíce bylo v top 10 zastoupení ženských interpretek opravdu minimální, i v tomto týdnu od 14. července je jedinou ženou v top 10 Sabrina, kterou ale pronásledují konspirační teorie o tom, že za úspěch svých songů zaplatila. Těsně pod top 10 pak najdeš jen Billie Eilish a Chappell Roan, top 20 uzavírají SZA a Taylor Swift.
Celý 2024 se zdá ovládají rappeři a country zpěváci. V rapu evidentně prodávají hlavně feudy, o čemž svědčí úspěch Kendricka Lamara a jeho diss tracku na Drakea a díky kontroverzi úspělo i Vultures od Yeho a Ty Dolla Sign. Jedinou ženskou výjimkou v rapu je Megan Thee Stallion, která si utrhla no. 1 spot s disstrackem na Nicki Minaj, Hiss.
A i pokud neposloucháš úplně country, které je na vzestupu, tak se nedá ignorovat nástup Morgana Wallena a náhlý přesun ke country od Post Malonea (ale i Beyoncé), kterýbyl kritizován za svůj přesun mezi žánry.V rámci pozitivních zpráv je na vzestupu ale i Shaboozey jako jeden z mála černošských country interpretů.
Tyhle žánry ale nehrají do karet ženám, historicky byly rap i country až na výjimky male-dominated a ženské interpretky v těchto žánrech měly problém získat airplay v rádiu. Je to téma, o kterém dlouho mluví i nejúspěšnější country zpěvačky Carrie Underwood a Kacey Musgraves. Nejsou to však jen žánry, mezi roky 2010 až 2019 v rádiu hrála 1 písnička od ženy na 8,7 písniček od muže, za poslední roky se tato čísla ještě zhoršila.
A posledním faktorem je asi větší predikovatelnost hudebních stylů, které na nás hází mužští interperti. Málokdo z nich mění své hudební styly mezi deskami jako třeba Taylor Swift, která mezi žánry volně proplouvá. A právě tyhle experimenty stojí za neúspěchy mnoha pop stars.
Beyoncé letos přeskočila do country, Ariana Grande se od spíše R&B přesunula k elektropopu a Dua Lipa s novou nepříliš úspěšnou deskou opustila svůj dance žánr. V neposlední řadě Camila Cabello začala experimentovat s hyperpopem jako Charli XCX, což však mnozí ostře zkritizovali.
Podle úspěšných songů, ale všichni chtějí, aby popová hudba byla prostě fun. Nebo o tom svědčí souběžný úspěch Sabriny Carpenter, Charli XCX a Chappell Roan a jejich image, která se zkrátka vůbec nebere vážně a ví, co chce jejich cílová skupina.
zdroje: The Daily Beast, Vox, Billboard