Asi to dobře znáš, pustíš si na Spotify jakoukoliv písničku a skoro okamžitě ti po ní skočí hymna letošního léta Espresso. Je to skutečně jenom náhoda algoritmu?
Mnozí uživatelé a uživatelky Spotify si zhruba od května všímají (a někteří i stěžují), že nehledě na to, jakou písničku si pustí, se jim v autoplay pustí Espresso od Sabriny Carpenter, anebo nově její no. 1 hit Please Please Please. Koncem června Sabrina dokonce obsadila první dvě příčky TOP 50 Global od Spotify. (Nyní je 1. a 3., protože mezi ní vyskočila Billie Eilish a její BIRDS OF A FEATHER.) Podle testů redaktorů Voxu a The Tab se Sabrina přehrávala hned po Taylor Swift, Morganu Wallenovi, Céline Dion, The Weekndovi, Katy Perry nebo dokonce Eminemovi. Evidentně tak nenavazuje jen na poslech popu.
Na sociálních sítích se díky tomu rychle začaly šířit konspirační teorie, že nejde o algoritmus Spotify, ale že Sabrinin label Island Records zaplatil Spotify za to, aby všem její hit pouštělo, podobně jako za starých časů v rádiu. Mnozí k tomu přidali, že podobným způsobem jim Spotify „cpe“ i novinky Good Luck, Babe! od Chappell Roan a Million Dollar Baby od Tommyho Richmana.
Tahle teorie možná není až tak konspirační právě díky tomu, že je to běžná praxe, která v hudebním průmyslu vždy existovala. V pop music historicky často existovaly uměle vytvořené hity, které vznikaly díky tomu, že label executives platili rádiím, aby hrály jejich songy - tomu se v angličtině říká „payola.“ V 60. letech však legislativa toto zakázala, ale i od té doby se tato praxe obcházela v rámci různých loopholes.
Neexistuje tedy žádný důkaz o tom, že by Sabrina Carpenter a její label platila za přehrání Spotify, ale zároveň to není jak vyvrátit, jelikož smlouvy mezi hudebníky a streamovacími platformami jsou přísně tajné a algoritmus je naschvál designovaný tak, aby se jen těžko dešifroval. (Více o fungování Spotify algoritmu ve videu níže.) Spotify odmítlo novinářům k těmto tvrzením dát komentář.
Novinářka Kaetlyn Liddy z NBC News však tento fenomén připsala spíše vzniku „monokultury“ ovládané algoritmy TikToku a Spotify, které jsou spojené a dávají nám „souběžný kolektivní kulturní prožitek.“ Je tak možné, že Espresso od Sabriny Carpenter jen ve svůj prospěch využilo existující hrací pole TikToku a Spotify a jiných platforem pro rozšíření songu mezi snad všechny lidi pod 30 let.