S čím dál tím větším vlivem sociálních sítí na všední život se mění i to, jak současné generace přistupují k internetu jako takovému. Vyhledávání přes Google totiž začíná být out. Gen Z spíš hledá na TikToku nebo Instagramu.
Vypadá to, že sociální sítě začínají být ohrožením pro klasické vyhledávače, a to i pro takové velikány, jako je třeba Google. Ten totiž ztrácí uživatele především mezi mladší generací, která si zkrátka vše potřebné dokáže najít na TikToku nebo Instagramu.
Stále více mladých lidí využívá algoritmu TikToku, aby se dostali k informacím, které se chtějí dozvědět. S tím, jak dokáže aplikace pracovat s personalizováním obsahu, to navíc není nic těžkého.
A uvědomuje si to i vedení Googlu, kterému současný trend tvoří vrásky na čele. Podle Prabhakara Raghavana, řídícího organizace Google Knowledge & Information, mladí uživatelé nemají tendenci zadávat klíčová slova do vyhledávače, ale spíše se snaží objevovat obsah novými, poutavějšími způsoby.
„V našich studiích jsme zjistili, že téměř 40 % mladých lidí, kteří hledají místo na oběd, si nezapnou Google Mapy nebo vyhledávač, ale jdou na Instagram nebo TikTok,“ řekl Raghavan pro TechCrunch.
Adrienne Sheares, konzultantka v oblasti sociálních médií, která vytvořila pracovní skupinu z členů generace Z a snažila se pochopit jejich návyky, tvrdí, že Gen Z je nespokojená s kvalitou vyhledávání na Googlu. Z velké části proto, že vyhledávač nutí procházet reklamami, které často tvoří několik prvních výsledků běžného vyhledávání. Sheares řekla, že TikTok oproti tomu poskytuje hned několik možností, jak rychle objevit přesně to, co hledám.
Sheares pro ABC ale zároveň dodala, že mladí lidé na TikToku a Instagramu vyhledávají spíše lehčí témata, jako recepty, módní tipy a doporučení na podniky. Vážná témata, jako jsou informace o covidu-19 nebo volbách, stále přenechávají Googlu.
Problém vyvstává v situacích, kdy se chce člověk na sociálních sítích zajímat právě o vážná témata. Podle Francescy Tripodi, profesorky informační vědy na Univerzitě Severní Karolíny, může více lidí na TikToku narazit na dezinformace, které se pak mohou dále šířit. Platforma se totiž potýká s problémy ohledně moderování obsahu, například právě o volbách, válce na Ukrajině nebo třeba o potratovém zákoně v USA, píše The New York Times.
Na nový trend vyhledávání reaguje i samotný TikTok. Aplikace testuje funkci, která identifikuje klíčová slova v komentářích a odkazuje na výsledky jejich vyhledávání. V jihovýchodní Asii také testuje kanál s místním obsahem, aby lidé mohli najít podniky a události ve svém okolí.