Studie zjistila, že mozky teenagerů během zhruba deseti měsíců uzavření zestárly nejméně o tři roky.
Pandemie covidu-19 měla významný dopad na duševní pohodu lidí i na jejich fyzické zdraví. Podle nedávné studie publikované v časopise Biological Psychiatry: Global Open Science stres způsobený pandemickými výlukami zapříčinil předčasné zestárnutí mozků dospívajících nejméně o tři roky. To je podobné změnám pozorovaným u dětí vystavených chronickému stresu a nepřízni osudu.
Studie, kterou vedl profesor psychologie na Stanfordově univerzitě Ian Gotlib, jako první porovnávala snímky fyzických struktur mozků dospívajících před začátkem pandemie a po ní. Vědci objevili růst hipokampu a amygdaly, dvou oblastí mozku, které kontrolují přístup ke vzpomínkám a pomáhají regulovat strach, stres a další emoce. Objevili také ztenčení tkání v mozkové kůře, která se podílí na výkonných funkcích. Tyto změny jsou typické pro vývoj dospívajících, ale zdá se, že pandemie tento proces urychlila.
Předčasné stárnutí dětského mozku není dobrá věc. Před pandemií bylo pozorováno pouze v případech chronického dětského stresu, traumat, zneužívání a zanedbávání. Tyto negativní zkušenosti z dětství nejenže zvyšují riziko deprese, úzkosti, závislosti a dalších duševních onemocnění, ale mohou také zvyšovat riziko rakoviny, cukrovky, srdečních onemocnění a dalších dlouhodobých negativních důsledků.
Studie zjistila, že stres způsobený pandemií vedl k závažnějším příznakům úzkosti, deprese a internalizačním problémům. To je v souladu s předchozím výzkumem, který zjistil výrazně vyšší míru úzkosti, deprese, sebevražednosti a dalších duševních onemocnění u dospívajících od začátku pandemie.
Ian Gotlib, hlavní autor studie, zdůrazňuje, že to, že pandemie skončila, neznamená, že je vše v pořádku. Tvrdí, že „v souvislosti s duševním zdravím a dětmi po pandemii existují vážné problémy“. To zdůrazňuje, že je důležité zabývat se potřebami duševního zdraví dětí a dospívajících během pandemie i po ní a poskytovat pomoc při zmírňování dopadů stresu a nepříznivých okolností na jejich vyvíjející se mozek.