I přesto, že jsou smartphony v rámci studia užitečné, i tady platí pravidlo, že čeho je moc, toho je příliš. Podle metaanalýzy z roku 2021 totiž závislost na smartphonech negativně ovlivňuje akademické výsledky studentstva.
Typický teenager stráví polovinu dne na svém smartphonu. Je na něm doma, ale i venku s kámoši. Je pro něj hlavním zdroje zábavy, spojením s blízkými, ale v poslední době čím dál více také pracovním nebo studijním nástrojem. K organizaci a efektivnímu učení mu pomáhají aplikace, poznámky, upomínky, ale i obecně přístup k informacím.
I na středních školách jsou už mnohdy chytré telefony zapojovány do výuky, a učitelstvo se je tak snaží při vhodné příležitosti i zužitkovat, nikoliv pouze zakazovat. Problém však nastává ve chvíli, kdy používání smartphonu přeroste v závislost. Podle studie King's College je na smartphonu závislých až 40 % univezitních studentů a studentek.
Jak poznat, zda nemám symptomy závislosti?
V roce 2021 vyšla metaanalýza, která komplexně shrnuje dosavadní studie a zkoumá vliv závislosti na chytrých telefonech na schopnost studentstva se učit. Výzkum zahrnuje celkem 44 studií a podle jeho výsledků je zřejmé, že závislost na smartphonech negativně ovlivňuje celkové akademické výsledky studentů a studentek.
Studie ukazuje, že čím častěji telefon při učení používáme, tím větší je jeho negativní dopad na studium, a zároveň jsou negativněji ovlivněny kognitivní schopnosti studentů a studentek. Závislí zároveň často trpí nedostatkem spánku.
Chci smartphone používat méně, co můžu dělat?
Nastav si hranice. Začni pomalu. Vypni si notifikace a odlož smartphone na porady, večeři nebo oběd, když řídíš, nepoužívej mobil hodinu před spaním. Jdi na procházku a mobil nechej celou dobu v tašce.
Promaž si appky. Podívej se, odkud ti chodí nejvíce notifikací, a kde trávíš nejvíce času. Promysli si, kde by se dalo ubrat a zda některou aplikaci nesmazat úplně. Radikální krok je smazat sociální sítě a chodit na něj jen přes noťas.
Nastav si grey scale. Černobílá obrazovka je méně lákavá.