Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Je éra influencerů over? A záleží na tom vůbec?

POV: Jsi na internetu mezi lety 2016 a 2018. Všechno je barevný, King Kylie je na vrcholu své slávy, VSCO girls okupují Pinterest a YouTube ještě nezasáhl Sistergeddon. Shane Dawson objevuje beauty svět a pro make-up tipy se chodí jedině k Jeffree Starovi...

...a pak jsi na internetu v roce 2019 na začátku pandemie a influenceři řídí doslova všechno. Anebo jsi tam teď, kdy to vypadá, že jejich éra pomalu končí. Anebo ne? Let's find out.

Human ads

Have influencers peaked? Možná? Trochu? Ale co ten peak vůbec je? Na to si musíme nejdřív říct, co je vlastně influencer, protože tenhle pojem se poslední dobou dost maže. Před sedmi lety se někdo v subredditu Explain Like I'm Five zeptal „Co přesně jsou influenceři a co dělají?“ a procházet si dnes odpovědi z roku 2018 je až neuvěřitelná experience.

Už jsi četl*a tohle?

Ztrácíme se v ironii a internetových trendech, nebo je opravdu důvod se za své partnery stydět?

@mayakovacevic

Všehovšudy se dočteš to samé a taky to, co všichni víme. Je to člověk, který má tisíce nebo miliony sledujících na sítích, kam postuje věci ze svého života nebo niche, o který se zajímá, a spolupracuje se značkami, z čehož pak vydělává peníze. Když se řekne influencer, představíš si Jeffreeho Stara, Trishu Paytas, Speeda nebo Alix Earle.

Ve stejném threadu jeden uživatel nazval influencery human adverts a pojmenování lidská reklama k tomu přesně sedí.

Když už se bavíme o pomysleném peaku influencerů, tehdy na ně existovala taková kouzelná formulka: 1. založi si socky, 2. zajímej se o nějaké niche téma (např. beauty nebo gaming), 3. doporučuj věci nebo předávej tipy, 4. prodej svůj kontent značkám, které ti budou platit nebo dávat free věci.

Teď je to chaos. Už totiž nejde o popularitu a pečlivě vybudovanou osobní značku, ale o algoritmus. Vždycky to bylo o náhodě, ale když se v mysli vrátíš do předcovidové éry, tak si uvědomíš, že při tehdejším fungování sociálních sítí bylo potřeba se neustále snažit. Řešilo se, v jaký den a čas je nejlepší postovat, kolik by mělo jít za den příspěvků, kolik videí týdně, jaký hashtag tě nejlíp dostane na explore page atd. atd.

Dneska ti stačí říct tu správnou blbost, která lidi pobaví, a hned je z tebe virál a pak nevyhnutelně i meme a trend, který se pár týdnů bude šířit všude. Algoritmový systém přeje těmhle krátkým, ale silným explozím a může tě doslova z minuty na minutu katapultovat ke statusu influencera, ačkoliv nesplňuješ vlastně žádné kategorie, které s tím pojmem máme spojené. Algoritmový systém přeje mikroinfluencerům a one hit wonders.

Už jsi četl*a tohle?

Generace Z se bojí, že jejich děti budou iPad kids. Kdo je John Chungus a proč nám radí dotýkat se trávy?

@a.cechakova

It's capitalism again, isn't it...

Ano, internet se v posledních, řekněme čtyřech letech, hodně změnil. Redefinoval se význam slova influencer, znamená to ale, že je jejich peak opravdu za námi? Anebo jejich éra skončila už dávno?

Když si vygooglíš otázku „Have influencers peaked?“ nebo „Are influencers over?“, najdeš články nejen z letoška, ale snad z každého roku za skoro celou poslední dekádu. Influenceři byli totiž vždycky trnem v oku a podle některých názorů může vypadat, že jejich éra skončila ještě, než vůbec měla šanci začít. Ale co na to říkají čísla?

Podle letošního reportu od Influencer Marketing Hub přes 80 % marketérů pořád vidí influencer marketing jako efektivní strategii a víc než 60 % s nimi chce spolupracovat dál, přičemž téměř polovina se soustředí na dlouhodobé spolupráce. Sektor roste i finančně, a to rok od roku - predikce na letošek byla přes 32 miliard amerických dolarů, minulý rok se jednalo o 24 miliard.

A proč je to pořád tak relevantní? Protože to pořád prodává. Influenceři mají totiž stále svůj základní appeal: jsou to lidi a spotřebitelstvo na ně reaguje mnohem pozitivněji než na tradiční reklamu. Influencer marketing is going strong, a dokud je bude potřebovat kapitalismus, influenceři nezmizí (a my si o tom můžeme myslet, co chceme).

Už jsi četl*a tohle?

Bring back Web 1.0: Proč Gen Z truchlí po internetu, který nezažila

@mayakovacevic

Influenceři vs. content creators

A pak je tady koncept tradičních influencerů vs. tvůrců. Pokud se totiž lidi baví o konci influencerů, myslí nejspíš ty tradiční. Mikro a nano influenceři, content creators, cores and niches je totiž to, where it's at.

Obyčejný sponzoring post nás už neohromí. Ale prodat něco zaobalené ve skitu nebo contentu, který je pro tvůrce přirozený a nijak se neliší od jejich běžných příspěvků, je už jiná. A navíc je to mnohem efektivnější. Otázka pak je, jestli se dá bavit o konci influencingu jako takového, nebo jde jednoduše o přirozenou adaptaci (spoiler: je to to druhé).

Další banger komentář najdeš tu:

Sydney Sweeney neřekla nic, ale vlastně všechno. Mlčení je politické, jen ne každý si ho může dovolit

@sophiedittlova

The AI thing

A teď tomu argumentu hodím ještě jeden pomyslný klacek pod nohy. Umělou inteligenci (protože samozřejmě). Influencery totiž taky ohrožuje AI, nebo alespoň potenciálně. Ze stejného reportu od IMH vzešlo, že 73 % marketérů věří, že influencer marketing může být z velké části automatizovaný skrze umělou inteligenci a přes 66 % věří, že zapojení AI do kamapaní zlepšuje jejich výkon.

O dopadu AI na umění:

„Není to trik. Je to zrcadlo.“ Umělá inteligence požírá umění a kulturu

@_00_3_12

Marketing, trhy a čísla jsou jedna věc, další je ta, jak to vnímáme my. Are we tired? Zajímá nás vůbec ještě koncept influencerů, kteří nám říkají, co bude letos největší trend a co je ta next big thing to buy or to do? Možná. Možná jo a možná to někdy spíš ignorujeme, jasné ale je, že to pořád funguje.

Influencer éra rozhodně není over, jenom se neustále mění a s vývojem umělé inteligence je možné, že časem uvidíme víc a víc AI influencerů, ale influenceři to budou pořád. And have they peaked? Troufám si říct, že ano. Protože tu 2016-2018 éru nikdy nic nenahradí.

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.