Seznamovací aplikace zaznamenaly v poslední dekádě obrovský celosvětový boom, jejich prostředí se však v čase proměňuje. Jak dnes online dating vypadá? Co přináší do online seznamování Gen Z? A které fenomény naopak zůstávají?
Seznamovací aplikace Tinder je jednou z nejpoužívanějších dating apps v Česku i ve světě - každý měsíc si alespoň někdy „swipne“ asi 75 milionů lidí ve 197 zemích. Aplikaci používá výrazně méně žen (24 %) než mužů, kteří tvoří tři čtvrtiny uživatelstva. Více než polovina jsou mladí lidé ve věku od 18 do 25 let.
Generace Z se podle loňského reportu samotné aplikace stává generací, která nejvíce určuje trendy a nastavuje nové normy online datingu.Co dalšího report přinesl?
Mechanismus swipování, super likes a získávání vysněných matchů přináší lidem stejně jako scrollování sociálních sítí chvilkové uspokojení a dopamine boost, který však rychle přejde a uživatelé a uživatelky se tak dostávají do nekonečného kruhu úspěšných swipů a neúspěšných a povrchních konverzací. To jim může bránit v navazování hlubších, dlouhodobějších a smysluplnějších vztahů a vést k následné frustraci - tzv. swipe fatigue.
Podle amerického průzkumu Pew Research Center z roku 2019 se téměř polovina uživatelů a uživatelek cítí vyčerpaná z nekonečného přívalu profilů, swipování a nedostatku skutečného spojení. Konverzace s protějškem podle nich často rychle vyšumí, nebo nikdy nezačne. Podle loňského reportu aplikace Tinder to však chce generace Z jinak, což se projevuje jejím rozdílným chováním a přístupem k navazování vztahů online.
Chceš o seznamování se online i dalších zajímavých tématech vědět víc? Zajdi si na živé natáčení podcastu Beat Sexism Talks v pondělí 11. listopadu do Radlické Kulturní Sportovny. Akce začíná v 18:00 a lístky seženeš tady!
Na prvním místě je pro většinu dotazovaných mladých uživatelů a uživatelek autenticita, otevřenost, upřímnost a respekt. Zakládají si také na duševním zdraví a téměř 75 procent dotazovaných uvedlo, že se pro ně partner*ka stává atraktivnější, když je otevřený*á práci na své mentální pohodě.
Mezi nové trendy, které mladí lidé přinesli do světa online datingu, patří například optika, se kterou Gen Z ke vztahům přistupuje. Při procesu seznamování údajně vsází na „všechno, nebo nic“ a „ber, nebo nech být“. Přitom dává přednost kvalitě vztahů před jejich kvantitou.
Podle reportu také ghostuje o třetinu méně než lidé starší 33 let a na zprávy odpovídá průměrně v řádu nižších desítek minut, což je jedna z proměňujících se norem při online seznamování. Téměř tři čtvrtiny předchozí generace mileniálů totiž uvedly, že když jim bylo okolo dvaceti let, byly hry „hard-to-get“ nebo vysílání smíšených signálů při seznamování běžné. Komunikace mezi mladšími ročníky je díky tomu upřímnější a otevřenější.
Vedle monogamních vztahů mezi dvěma heterosexuálními lidmi hledají mladí lidé také další tipy vztahů. Jsou více otevření tzv. situationships, polyamorii nebo jiným formám otevřeného vztahu a zvyšuje se také počet LGBTQ+ lidí, kteří aplikaci využívají.
Navzdory vyjmenovaným slibným trendům přetrvává v dating apps obtěžování žen a sexismus. Data dlouhodobě ukazují, že ženy čelí nepřiměřeně velkému množství nevyžádaných explicitních zpráv a nechtěných návrhů, nejčastěji se sexuálním podtextem.
Podle průzkumu Pew Research Center z roku 2019 více než polovina uživatelek uvedla, že se na seznamovacích platformách setkala s nějakou formou obtěžování. To často zahrnuje nevyžádané sexuální komentáře, vytrvalé zprávy navzdory tomu, že na ně nikdo nereaguje, a dokonce i výhrůžky, když konverzace neprobíhají podle očekávání. Nevyžádané zprávy či fotografie se sexuálním obsahem obdrželo 5 z 10 žen. U mužů to bylo dvakrát méně.
Takové chování nejenže odrazuje ženy od užívání seznamovacích online platforem, ale také posiluje škodlivé genderové stereotypy, které z žen dělají pouhé objekty mužské touhy.