Měříš si ze svého dne kde co? Nejsi sám*sama. Proč to ale děláme a v čem to může být problematické?
Gen Z je posedlá biohackingem, wellbeingem a suplementy. Všechny tyto aspekty zdravého životního stylu řeší mnohem více než jiné generace, a má k nim takzvaný 360stupňový přístup. Proč?
Mezi mladými se vyskytuje vysoká míra úzkosti, vyhoření a stresu, takže kontrola nad životem je pro některé z nás forma coping mechanismu. Wellness a wellbeing se ale zároveň staly luxusním životním stylem, který hojně propagují online creators, z čehož můžeme mít pocit, že bychom tak měli žít všichni.
Vidět je to i na financích - ve Spojených státech je za 41 % wellness ekonomiky zodpovědná právě Gen Z, která v porovnání představuje „jen“ 36 % populace.
Populární je u nás primárně takzvaný soft biohacking. Do toho spadají suplementy, trackování pohybu a spánku, ale taky duševní pohoda.
Hojně si měříme kvalitu spánku, často přes populární zařízení jako Oura Ring nebo Apple Watch, která porovnávají kvalitu spánku, HRV (variabilita srdečního tepu) a readiness score.
Mnozí to povýšili na sleepmaxxing, tedy optimalizování spánku pomocí rutiny a dat - mají vybudovanou neprůstřelnou rutinu, vyhýbají se (nebo alespoň blokují) modrému světlu a berou doplňky stravy podporující spánek. Stiná stránka věci? Orthosomnie, úzkost z „nedokonalého“ spánku naměřeného různými tracking devices.
Spánek není náš jediný victim: měříme skoro všechno, co měřit jde. Podle průzkumů používá kolem 30 % členů a členek generace Z nějaký health tracker, tedy zařízení měřící životní funkce. Kromě spánku to je tep, stres, pohyb nebo menstruační cyklus, a novými trendy v trackování jsou třeba CGM glukometry i pro lidi, kteří netrpí cukrovkou.
Nejčastěji Gen Z používá hodinky jako Garmin nebo Apple Watch, ale na vzrůstu jsou i pásky na měření tepu, chytré prsteny nebo smart zrcadla. Ta například umí analyzovat tvůj pohyb při cvičení a pomoct ti s korekcí pohybů, existují ale i beauty zrcadla, která analyzují tvou pleť a její změny.
Proč tohle všechno děláme? Co máme změřené, to můžeme zlepšit. A to zlepšení si pak taky můžeme změřit. Nadbíhá tomu i gamifikace funkcí jako je zavíraní koleček na hodinkách.
Bereš nějaké doplňky stravy? Pravděpodobně ano, protože stejně na tom je 80 % generace Z, která bere jeden až šest doplňků stravy denně. Nejpopulárnější jsou vitamíny, hořčík, omega-3, kolagen nebo adaptogenní ashwagandha.
A k čemu nám to je? Důvody jsou prosté: maximalizace podpory nálady, soustředění, posílení imunity a vylepšení vzhledu.
I za nárůstem tohoto fenoménu stojí primárně sociální sítě, influenceři*ky a tzv. shelfie kultura (pozn. red., kombinace slov shelf a selfie), kdy lidé online často sdílí, co mají na svých poličkách od skincare produktů až po doplňky stravy.
Biohacking zpopularizovala taky mindfulness, které se věnuje čím dál více lidí. Ať už jde o starší varianty jako dechová cvičení a meditace nebo novější věci jako aplikace Calm či Headspace, i to spadá pod kontrolování tvého zdravého životního stylu a hlavně mentálního zdraví, které je pro mladé lidi důležité (otevřeně o něm mluví 75 % Gen Z).
Ač je tohle všechno v něčem super, biohacking a popularita zdravého životního stylu má i negativní stránku. Obsese s daty může vést k věcem jako zmiňovaná orthosomnie nebo poruchy příjmu potravy. Řídit se těmito zařízeními plně na tebe může vyvíjet další zbytečný tlak, který v životě nutně nepotřebujeme.
Odborníci a odbornice taky varují před nepodloženými informacemi či rovnou dezinformacemi, které se wellness a fitness sférou šíří na sociálních sítích mezi influencery*influencerkami. A z toho může být obzvlášť velký problém, když vezmeme v potaz, že až jeden ze tří zástupců a zástupkyň americké Gen Z věří víc TikToku než lékařstvu.
Potřeba si kupovat něco na měření každé aktivity nás může vést k overconsumption a pozor si dej taky na to, co sdílíš s výrobcem svého zařízení. Soukromí tvých biometrických dat je problém, který mnozí z nás neřeší.
Zdroje: McKinsey, Medium, Glanbia, Extreme, McKinsey, The Guardian, Doosh, Civic Science, PYMNTS,