Začátkem září se uskutečnil první český creathon WastedHack. Cílem akce bylo upozornit na problematiku plýtvání jídlem a motivovat mladistvé, kteří jsou dle výzkumů nejvíce aktivními plýtvači, k udržitelnějšímu životnímu stylu.
Plýtvání a paralelní znehodnocování potravin je stále rozšiřujícím se globálním problémem. Podle průzkumů veřejného mínění u nás i ve světě jsou to právě mladí lidé ve věku do 26 let, kteří jsou největšími aktivními plýtvači s potravinami. Přispívají tak k jejich znehodnocení, které vede k číslům enormních velikostí.
Podle odhadů organizace Zachraň jídlo lze předpokládat, že v roce 2023 skončí v koši potraviny v hodnotě 3 519 Kč na jednoho obyvatele. Rodina se dvěma dětmi může letos ušetřit až 14 076 Kč, pokud nebude plýtvat.
Důvodem, proč mladí lidé takto plýtvají potravinami, může být i chybějící informace o tom, jak potraviny efektivně zpracovávat. Společnost by se tedy měla více zaměřit na vzdělávání právě o ekologických následcích plýtvání jídlem.
Na druhou stranu je však spousta mladých lidí uvědomělých a problémy dnešního světa jim nejsou lhostejné. Mezi lídry v boji proti plýtvání potravinami patří organizace Potravinová banka, Zachraň jídlo či obchodní řetězec Tesco.
Řetězec se dokonce snaží snížit potravinový odpad skrze zavedení speciálních sekcí v obchodech, které nabízí potraviny s blížící se expirační dobou a výrazným cenovým zvýhodněním. Prostřednictvím partnerství s potravinovými bankami pak řetězec v loňském roce daroval potravinové přebytky, které představovaly 3,7 milionů porcí jídel, které následně pomohly lidem v nouzi.
Projekt upozorňuje také na skutečnost, že výrobou jídla, které jsme vyhodili, vznikla nadarmo znečištěná voda, půda a uhlíková stopa v ovzduší.
Ačkoliv mladí lidé procentuálně zahrnují velkou část nezodpovědných spotřebitelů, nadějné výhledy podporuje fakt, že má mladá generace zároveň k tématu plýtvání co říci a dokáže skvěle oslovit své vrstevníky. To dokazuje akce creathon WastedHack konající se 8. a 9. září. Jejímž výsledkem je 11 kreativních videí a klipů, o které se zasloužilo celkem 40 tvůrců věkového rozmezí 15 až 40 let.