Digitální omlazování herců a hereček je nešvarem poslední doby. Debatu o něm rozvířil nový trailer s Tomem Hanksem a Robin Wright.
Konverzací o digitálním omlazování herců a hereček rozvířil v posledních týdnech trailer na film Here od Roberta Zemeckise. Ve své novince sleduje obyvatele jednoho domu během mnoha let. Herecké duo Tom Hanks a Robin Wright, které můžeš dobře znát z Forresta Gumpa, tak vidíš vypadat stejně jako v 90. letech díky umělé inteligenci, i když to nepůsobí kompletně realisticky.
Celkově využívání umělé inteligence ve filmech mnohé herce, herečky, tvůrce a tvůrkyně znervózňuje. V loňském roce také vedlo k hollywoodské stávce. Ale zrovna oscarový Tom Hanks je tomu zřejmě dost nakloněný a využívání technologie ho neznepokojuje. Letos řekl Hanks jako host v podcastu:
Ač je pro většinu lidí tvorba AI dvojníků oblíbených herců a hereček dost děsivá, stává se čím dál tím častější praktikou. Poprvé byla použitá v roce 2006, kdy byli omlazeni Patrick Stewart a Ian McKellen v X-Men: The Last Stand. Někteří slaví tuhle možnost díky nekonečným možnostem využití, ale mnozí kritici a kritičky namítají, že nám to přeci jen nedává podobu De Nira jako v roce 1980, ale spíše jeho neuvěřitelnou botoxovo-voskovou verzi.
Hojně se začal využívat de-aging až od roku 2019, kdy ho zprofanoval právě Scorseseho The Irishman. Následoval třeba Samuel L. Jackson v Captain Marvel nebo Harrison Ford v posledním Indiana Jones. A kupodivu se tohle nepoužívá jen u starších herců, ale i dětí, které z rolí rychle vyrostou. Omlazený byl digitálně třeba celý cast hororu It: Chapter 2 a v 5. sérii Stranger Things budou také omlazení všichni herci, aby matchovali svůj vzhled ve 4. sérii, která se natáčela v roce 2020.
Jsou ale pořád i chvályhodné ukázky omlazování, kdy tvůrcům místo umělé inteligence stačily praktické efekty. Dechberoucím příkladem je Isabelle Fuhrman v Orphan: First Kill, která si ve 26 letech zopakovala svou roli z prvního filmu, kde jí bylo 10 let. Tvůrci a tvůrkyně ji do role hororové Esther, která hraje dítě zaseklé v těle dospělého, vrátili pomocí make-upu a kamerových úhlů, které ji ukazovaly menšího vzrůstu a za použití minimálního CGI.
Mnohem děsivější je však do budoucna možná využívání mrtvých či nepřítomných herců a hereček pomocí umělé inteligence. V tomto případě je většinou herec*herečka vyvolán*a z archivních záběrů a face swapped na tělo dubléra*dublérky. Díky tomu se třeba po své smrti vrátila do Star Wars Carrie Fisher nebo letos Harold Ramis do Ghostbusters: Afterlife.
zdroje: BBC, ScreenRant, Esquire, Digital Spy