Generace Z i mileniálové si navykli na vedlejší online přivýdělky, díky kterým jsou schopni pokrýt stoupající životní náklady. Ze side hustles se ale mnohdy stane full time job. To je případ Anny z profilu Gimmeinspo, které jsme se zeptali na pár otázek.
Pojďme si to říct na rovinu, nine to five práce je přežitek. Spousta průzkumů naznačuje, že kratší pracovní doba i kratší pracovní týden by mohly významně zvýšit produktivitu zaměstnanectva. Mnohdy je řešením i home office, který se stal po koronavirové pandemii běžnějším a díky kterému spousta lidí ušetří čas i peníze.
Sociální sítě nám nabízí v dnešní době čím dál více možností přivýdělku, což si uvědomují především mladší generace, a nebojí se vzít příležitost za pačesy. Podle nedávného průzkumu má až 55 procent gen Z a mileniálů side hustle, díky kterému si přivydělávají peníze nad rámec, a spousta z nich je online.
Současná ekonomická situace totiž způsobila, že 80 procent příslušníků generace Z a mileniálů je čím dál více na svých vedlejších příjmech závislých. Více než polovina z nich je využívá k pokrytí primárních výdajů nebo účtů. Vedlejší výdělečná činnost se už takřka normalizovala a téměř polovina mladých lidí si ji proto plánuje udržet po neomezenou dobu. Pro některé se také mohou side hustles stát zaměstnáním na plný úvazek, o čemž uvažuje až 45 procent z nich.
Jedním z lidí, kteří si původním vedlejšákem vydělávají, je i Anna z profilu Gimmeinspo. Aktivní je na Instagramu i TikToku a živí se tím, že je UGC tvůrkyní. Co to vůbec znamená? A jak se Anna ke své práci dostala? I na to jsme se jí zeptali.
Dělám UGC - tvořím tedy autentický content pro firmy na sítě. Nejčastěji jde o videa do organických příspěvků nebo do reklam, občas ale dělám i UGC fotky, nebo české voiceovery pro zahraniční firmy. Kromě UGC tvorby jako takové sdílím na svých sítích i různé UGC tipy ze zákulisí tvorby a učím slečny, jak s UGC mohou také začít.
Tvorba na sítě mě vždycky bavila a několik měsíců jsem aktivně přidávala na svůj osobní Titkok videa ve snaze stát se influencerkou a dostávat zaplaceno za lifestyle content (haha). Tvorbě jsem dávala spoustu času a energie, ale i přesto, že čísla rostla, byla jsem uvedená do reality, že z toho jen tak nějaké dobré peníze nebudou - a to to vypadalo tak jednoduše!
Pak kolem září přišla do Česka ze zahraničí vlna UGC, viděla jsem to všude! Rozhodla jsem se tomu dát šanci, protože v mých očích to bylo to samé, co jsem vlastně už dělala, jen bych za to zaplaceno dostávala :D Samozřejmě časem jsem pochopila, že je na to potřeba umět/vědět něco trochu víc, ale nic, co by se nedalo rychle naučit. :)
Pokaždé jinak, samozřejmě! Ale obvykle ráno vstanu kolem 8, udělám si ranní rutinu - to je důležité!! a se snídaní si sednu k emailům. Projedu si všechny rozjednané spolupráce, odpovím na nové nabídky a u toho si píšu to-do list. Obvykle pak následuje nějaké natáčení spoluprací, vyzvedávání nových balíčků s produkty k natočení, meetingy s budoucími nebo stávajícími klienty, sepisování smluv pro nové klienty, vystavování faktur a takové ty administrativní věci. Ráda to mám vše hotové dopoledne, dokud mi ještě funguje mozek :) Po obědě mám ráda většinou klid a odpočinek. Odpoledne si plánuji content na své UGC sítě, abych si nepřestávala budovat osobní brand. Také vymýšlím content na své herohero, kde sdílím tipy pro začínající UGC creatorky.
Ve volném okénku se jdu ráda ven projít, zacvičím si pilates, čtu si, trávím čas s přítelem nebo kamarády. Energii dávám i do budování side projektů do budoucna. Jakmile přijde večer, čeká mě zbytek práce - často edit videí, nebo psaní scénářů k novým videím. K odpoledni/večeru taky směřuju občasné mentoringové hovory s UGC creatorkami v rámci už zmiňované vzdělávací platformy herohero - probíráme jejich aktuální výzvy v UGC světě. Každý den nedělám vše zmiňované - někdy je práce víc a někdy zase přirozeně míň :)
První (barterovou) zakázku jsem mohla získat třeba 2 týdny po oslovení prvních firem. Hezké penízky mi začaly chodit řekla bych po 2-3 měsících.
Největší výhoda je určitě ve svobodě - ať už kreativní, tak časové. Miluju, že si můžu všechno managovat sama a že je práce hodně rozmanitá. Dále vidím jako silnou stránku relativně jednoduchý začátek - protože je content autentický, každý má šanci začít UGC tvořit a najít si firmy se stejnou cílovkou. Navíc není potřeba žádný kapitál ani obrovské zkušenosti, stačí mobil, pár produktů doma a chuť se učit a zlepšovat se.
Nevýhodu vidím určitě hlavně ze začátku, kdy získat první spolupráce může být trošku složitější. Začínajících tvůrců je spousta a firmy dostávají několik nabídek denně. Hodně začínajících tvůrců je zklamaných, že hned první měsíc nevydělávají velké peníze, a tak to často hned zase vzdají.
Další nevýhodou je třeba to, že v podstatě prodáváte svůj obličej a jméno na sítích - je potřeba si hlídat licence, práva, smlouvy a všechno okolo, aby někdo nenakládal s vaším obsahem tak, jak nechcete.
Neplánuji a nikdy jsem neplánovala haha. Tohle byla pro mě skvělá příležitost a já po ní skočila. Do budoucna mě lákají kromě UGC i další podnikatelské projekty.