Řekněme si to zcela otevřeně, přátelé. Rok 2022 stojí totálně za hovno. Jeho jediným plusem je, že nám dal kvanta skvělé hudby v mainstreamu i mimo něj. Po pěti měsících je proto na čase rozšířit seznam mých oblíbených deep cuts, které rozhodně stojí za to zchecknout.
Honorable mentions: Miss Petty – Mega Kozy, Jessie Ware – Free Yourself, Wings of Desire – Choose A Life
Harrison Patrick Smith, který má tuhle věc na svědomí, je sice ostřílený muzikant, ale pro jeho nový projekt The Dare je Girls premiérou. A nutno říct, že já tak skvělý debutový singl sakra dlouho neslyšel. Připomíná LCD Soundsystem, ale ne příliš okatě, je vtipný, má drive a baví od začátku až do konce. Ještě aby ne, když má jen něco málo pod dvě minuty… Jsou to ale dvě minuty mimořádně povedeného dance-punku, který mi v roce 2022 dlouho chyběl.
Ada a Devi za své krátké působení jako kapela stihly vyprodukovat jedny z nejlepších noise-popových počinů dekády, z nichž zejména na tom debutovém – WASTEISOLATION – byly primárním tématem zkušenosti dvou trans žen snažících se přežít v cisnormativním světě. To z Black Dresses udělalo důležité zástupkyně LGBTQ+ komunity na hudební scéně a moderní trans ikony. Proto mi bylo upřímně smutno, když v roce 2020 ohlásily rozpad a následně i stáhly všechnu svou hudbu ze streamovacích platforem. Důvodem jejich disbandingu byla mimochodem vlna hejtu na TikToku (kde jinde). Rok nato však, k překvapení všech, duo vydalo novou desku, kterou letos následovala další, s naprosto geniálně unsettling přebalem a názvem Forget Your Own Face.
Ta je mým personal favorite Black Dresses albem a za poslech stojí rozhodně celá – vypíchnout z ní každopádně musím GAY UGLY AND HARD TO UNDERSTAND, a to hlavně kvůli lyrics. Lines o tom, že RuPaul udělal „being gay uncool“, nebo sloka, ve které Devi komentuje stav queer hudební scény, zatímco paroduje sebe sama (Off my old CD / You could copy a track / Sell it to Roadrunner / Make your money back / It's the corniest shit, put Travis Barker on it / Oh my god, what the fuck is your problem?), jsou prostě skvost.
Už v lednu jsem psal, že bys letos měl tyhle melancholiky z Brnéčka bedlivě sledovat. Pokud jsi tak učinil/a, určitě už znáš jejich aktuální singl Amore Mio, na kterém kapela skoro kompletně upouští od svých dosavadních a ověřených zvukových palet a postupů a představuje se ve zcela novém světle. Singl mi svým lehkým slowcore vibem a basovými linkami nenápadně evokuje třeba Michelle Gurevich, aniž by mu však chybělo to, co je tolik signifikantní pro Caramel – vokální projev, se kterým zpěvák Matyáš Kyncl zpívá vlastní, jako vždy na hraně poezie balancující, text.
Ten nejenže je opět skvěle napsaný a nafrázovaný, ale i funkční – z refrénu dělá na první dobrou zapamatovatelný popěvek (Jsme zakletí / Ptáci z perletí / Amore mio, amore mio), který na nedávném pražském koncertě zpívalo spolu s Matyášem i celé publikum, které ho ten večer slyšelo poprvé. I přes lehké výhrady, které mám k výslednému mixu, si myslím, že jde o jednu z nejlepších věcí, která letos z československé scény vzešla. A z toho, co mi Matyáš naznačil, to vypadá, že se na další věc od Caramel můžeme těšit už v listopadu.
Když jsem se letos v květnu udýchaně škrábal od tramvajové zastávky do Meetfáče, kde ten večer hrála tahle pětice, neměl jsem tušení, co mě čeká za zážitek. Nepředpokládal jsem samozřejmě nic míň než parádní koncert – vždyť black midi jsou bez nadsázky jednou z nejlepších britských kapel současnosti, ale tohle?
Z vydýchaného sálu jsem odcházel po poctivé hodině a půl s pusou dokořán a jistotou, že jsem právě zažil jeden z nejlepších koncertů v životě. Málem mi spadla čelist, když mi kamarádka jen tak letmo oznámila, že těm profi muzikantům, jejichž show strčila s přehledem do kapsy i Depešáky, je kolem dvaceti. DVACETI! Mindfuck. Ještě k tomu stihli vydat už tři desky, z nichž ta poslední, Hellfire, vyšla letos a obsahuje i tenhle naprosto boží singl, který zní na nahrávce skoro stejně skvěle jako tenkrát naživo.
Jojo, už jsou tu zase. Naposledy jsem na tohle duo upozorňoval před půl rokem ve spojení se singlem Concrete Over Water. Od té doby vydali svou debutovou desku I Love You Jennifer B, které ještě předcházel release skladby Glasgow. Ta dost jasně předeslala, že album naplní přinejmenším vysoká očekávání, která od něj měl každý, kdo už na Jockstrap v minulosti narazil – a přesně tak se stalo. Proto těm z vás, které nadchne tenhle singl, doporučuju poslechnout celou desku, vážně stojí za to.