Rok 2022 je zatím mimořádně bohatý na dobrou hudbu. Stihl/a jsi ale všechnu? Určitě ne. Tady je pět deep cuts, které prostě nemůžeš neslyšet.
Honorable mentions: Kanye West – Eazy, Selah Sue – Pills, Lala Lala – Memory, Stelee Up – Waiting for You, Charli XCX & Rina Sawayama – Beg For You, Bauhaus – Drink The New Wine
Nepamatuju si, kdy jsem naposledy u nějakého songu tolikrát stiskl tlačítko replay. Caroline Polachek, původně vokalistka Chairlift – kapely, která se v roce 2017 rozpadla – vydala o dva roky později výborný debut Pang, na němž světu jasně ukázala, že má co nabídnout i jako sólistka. To více než jasně stvrdila svým aktuálním singlem Billions, který je po všech stránkách geniálním počinem. Produkce jako ze vzdáleného paralelního vesmíru, signifikantní vokály, lyricismus plný těch nejkrásnějších metafor a tragicko-romantická atmosféra – to vše dělá z Billions, dle mého, zdaleka nejlepší song roku. Věřím, že v tom nebudu sám. A replay mačkám stále – už dva měsíce v kuse.
Všichni známe Pussy Riot, ne? To jsou ty, dle slov našeho drahého prezidenta, kundy a prostitutky. Každý alespoň občas střízlivý člověk však ví, že jde o původně punkovou kapelu z Ruska, jejíž členky byly tamním režimem vězněny za politické názory. Méně lidí však ví, že je dnes Pussy Riot spíše sólovým projektem dlouholeté frontmanky Naděždy Tolokonnikovové. Ta vyzdvihla původně trochu amatérskou punkovou kapelu do výšiny důležitých jmen v elektronické hudbě a hyperpopu. Spolupracovala například s Dorianem Electrou nebo Tove Lo, která je listovaná mezi songwritery extrémně sexuálního bangeru PUNISH. Tenhle song má prostě všechno – kinky energy, tongue-and-cheek lyrics, nabitou produkci, perfektně upravené vokály i catchy refrén.
Irský post-punkový kvintet Fontaines D.C. hrál letos v Praze pro vyprodaný klub Roxy i v Brně pro stejně naplněnou Flédu. Krátce poté vydal svou třetí, a dost možná nejpovedenější studiovku Skinty Fia, jejíž kvalitu poměrně jasně určily singly, které kapela postupně pouštěla do světa. Ten úplně první z nich, Jackie Down The Line, však (alespoň za mě) předčil veškerá očekávání a neoddiskutovatelně se řadí mezi to nejlepší, co letos vyšlo.
Druhý singl ze Sevdalizina skvostného EP Raving Dahlia, které už jsem hodnotil zde, High Alone, je jedním z mnoha stand-outs celkově nabitého projektu. High Alone však nejlépe funguje jako singl. Je to song, na kterém Sevdaliza definovala, co je to reinvention. Psych-rock a folk, které celé skladbě vévodí, jsou žánry, které by od íránské rodačky nikdo nečekal, a přece to šlape. A to neskutečným způsobem.
Phoebe is back! A sakra, stojí to za to. Indie folková senzace prorazila před dvěma lety s naprosto geniálním albem Punisher. Na aktuálním singlu obnovuje svůj sound a doplňuje ho prvky 2010’s indietronicy. A guess what? Funguje to samozřejmě naprosto perfektně. Nebojím se říct, že jde o jeden z nejlepších kousků od Phoebe a nemůžu se dočkat její nové desky, která snad přijde už letos.