Chalamet, Butler, Elordi... Nejznámější zástupci nové generace mužských hollywoodských hvězd jsou bílí, co nám to říká? A je šance na změnu?
Už dlouho se čeká, kdo budou nástupci hereckých matadorů jako Leonardo DiCaprio nebo Brad Pitt, kteří přitahovali jak ženské, tak mužské publikum. V roce 2010 a v následujících letech na filmových plátnech začaly zářit nové ženské hvězdy a do povědomí diváků se dostávala jména jako Brie Larson nebo Jennifer Lawrence.
Muži však chyběli, což vedlo k bizarním věkovým rozdílům filmových párů (Jennifer Lawrence si například zahrála partnerku o 16 let staršího Bradleyho Coopera) a následně v roce 2013 k pojmenování období jako "leading man crisis". Hollywood měl například problém najít adepta na jednu z očekávaných rolí Christiana Greye v sérii Fifty Shades of Grey. Roli pod tlakem fanoušků odmítl Charlie Hunnam, a nakonec bez nadšení šla Jamiemu Dornanovi.
Krize první poloviny 2010's pominula v roce 2017 s filmem Call Me By Your Name, ve kterém zazářil Timothée Chalamet, stal se jedním z nejvyhledávanějších herců, miláčkem fanynek i fanoušků a v následujících letech dominoval v dalších filmech jako Lady Bird (2017), Dune part I i II (2021, 2024) nebo Wonka (2023). Posledních pár let by se tak dalo označit jako „boy obssesed“ a mladší mužské hvězdy jsou rozhodně v kurzu. Jako „internet boyfriend“ je každý týden označený někdo jiný od Austina Butlera přes Jacoba Elordiho po Glena Powella. A seznam nekončí.
Ale pokud se na tuhle novou generaci Hollywood internet boyfriends, kterým internet rád říká různými přezdívkami jako „hot rodents“ nebo „babygirls“ , podíváme, tak je mezi nimi celkem nápadná podobnost, a to bílá barva pleti. Glen Powell, Josh O'Connor a Mike Faist z Challengers, Irové Paul Mescal a Barry Keoghan nebo Jeremy Allen White. Těmto hercům se rozhodně nedá upřít talent nebo rychlý a intenzivní start jejich kariér, ale jsou také důkazem chybějící diverzity v Hollywoodu.
Ačkoliv se tedy na filmové scéně konečně objevují nová jména mladých mužských herců, absence nebílého leading man je v 2020s velmi citelná. 90. léta a začátek milénia měly legendárního Denzela Washingtona, v 2000'vs diváky přitáhli Jamie Foxx nebo Will Smith. Ale nyní men of color v Hollywoodu zoufale chybí. Teoreticky se jedním z nich mohl stát zesnulý Chadwick Boseman, kterého si lidé zamilovali jako Black Panthera a posmrtně bodoval i s na Oscara nominovaným výkonem. Dalšími zmařenými potenciály byl marvelovský Jonathan Majors, který byl odsouzen z napadení, a Ezra Miller z dílny DC, na kterého se provalila kauza groomování dětí.
Černošské obsazení oscarového Moonlight své momentum kariéry úplně neproměnilo kromě Mahershaly Aliho, který byl ale známý už předtím. A ani Daniel Kaluuya se po úspěchu hororového Get Out nestal jednou z hlavních hvězd Hollywoodu a vidět ho dále můžeš spíš jen ve vedlejších rolích. A ještě více rare jsou asijští leading men, za které by se v Hollywoodu dali považovat jen Henry Golding pocházející z Malajsie a Kumail Nanjiani s pákistánskými kořeny.
Podle studie vědců z univerzity v Kalifornii Hollywood Diversity Report 2023, která se zabývala podobou hollywoodských filmů v letech 2021-2022 a posuzovala reprezentaci a obsazování mužů, žen, people of color či handicapovaných ve filmech, které míří na filmová plátna. Studie sice mluví o pokroku v reprezentování people of color oproti především první polovině minulé dekády (na čemž mělo podíl například hnutí #OscarsSoWhite z roku 2015), nicméně to přisuzuje hlavně černošským hercům a herečkám.
Latino herci a herečky jsou jedni z nejméně obsazovaných do hlavních rolí, dále se nedostává dostatečné reprezentace Asiatům nebo handicapovaným lidem. Do hlavních rolí filmů, které míří do kin, jsou také více obsazováni muži než ženy. Lepší reprezentaci se však všem skupinám dostává například na streamovacích platformách, jde tedy především o filmy, u kterých se očekává velký úspěch v kinech a případné zahraniční zisky.
V roce 2019 a 2020 se statistiky nakláněly více na stranu nereprezentovaných a vypadalo to, že Hollywood míří progresivnějším směrem. Po pandemii covidu-19 a následné krizi se však studia rozhodla „vsázet na jistotu“ a do hlavních rolí obsazovat hlavně bělochy, ačkoliv jsou důkazy, že rozmanitější cast přitahuje více diváků. Bohužel roky 2019 a 2020 tak jsou jen výchylkou. Třeba Everything Everywhere All At Once s primárně asijským obsazením, které bodovalo na Oscarech, zatím neznamená pozitivní budoucí trend a studia stále pushují hlavně bělošská herecká jména.
zdroje: BBC, Vox, Slate, Independent