Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

V čem se chodí na letošním EXPO? Prestige uvařilo s Janem Černým další společný projekt, nosí se až v japonské Ósace

Světová výstava, známá jako EXPO, se odehrává každých několik let a letos je to v japonské Ósace na umělém ostrově Yumeshima. Trvá od poloviny dubna do poloviny října a nechybí na ní ani Český národní pavilon, který symbolizuje Česko v každém detailu - od specifické architektury přes českou kuchyni až po uniformy Jana Černého a obuv lokální firmy Prestige, která na modelech tenisek spolupracovala právě s Janem a která nyní chystá kolekci určenou pro mladší generaci.

Dřevo z českých lesů a tradiční sklářská práce

Český národní pavilon je v Japonsku architektonickým unikátem - je totiž jedinou dřevostavbou svého druhu bez ocelové nosné konstrukce v celé zemi. Takzvané CLT panely ze dřeva z českých lesů i skleněná fasáda byly vyrobeny přímo v Česku a do Japonska se dopravily po moři.

Výstava návštěvnictvu představuje českou kulturu, design i technologie. Jedna ze stálých expozic je například inspirovaná filosofií Alfonse Muchy a tradiční sklářská práce je přítomná na každém kroku - i sám maskot pavilonu, René (inspirovaný umělcem René Roubíčkem, jehož dílo bylo vystaveno na EXPO v Ósace v roce 1970), je ze skla. Nechybí ani živá vystoupení českých umělců a umělkyň nebo tradiční česká kuchyně a výčep s pivem.

Na nohou se nosí „prestižky“

Uniformy pro personál českého pavilonu vytvořil Jan Černý. Kolekce se skládá z bomberu, košile, trika, kalhot a zástěry a šátku s motivem maskota Reného a celý outfit doplňují tenisky Prestige x Jan, které jsou další spoluprací lokální obuvnické firmy ze Zlína a talentovaného mladého návrháře.

Kolekce je barevně rozlišena podle funkcí – světlá písková je pro hostesky a průvodce návštěvnickou cestou (stálou expozicí), modrá pro gastro provoz. Zdroj: Jan Société, Kuba Zeman

Prestige a Jan spolu poprvé pracovali již před deseti lety, kdy tehdejší student Univerzity Tomáše Bati značku oslovil a jejímu řediteli Jaroslavu Navrátilovi se zalíbil především svým respektem k původní konstrukci boty a schopností vidět v klasickém tvaru nový potenciál.

Prestige nejprve zapůjčila Janovi boty na studentské přehlídky, později se modely upravovaly tak, aby doplňovaly Janovy autorské kolekce. Dnes už je podle slov značky jejich spolupráce víc než profesní vztah a proměnila se v přátelství.

Model pro EXPO

Celokožené tenisky v koňakově hnědé barvě jsou ručně vyrobené v Česku s důrazem na kvalitu, udržitelnost a detail, například ponechání přetoků materiálu na podešvích. To dělá každou tenisku zcela jedinečnou.

„Při navrhování bot pro EXPO jsem chtěl najít balanc mezi úctou k tradičnímu tvaru Prestige a aktuální potřebou moderní funkčnosti. Koňakově hnědá barva je pro mě symbolem klidu, země, řemesla. Je nadčasová, neokázalá, a přitom vizuálně výrazná. Chtěl jsem, aby bota působila důvěrně, ale zároveň svěže – jako něco, co už znáte, ale najednou si toho všimnete úplně jinak,“
popisuje návrhář Jan Černý.
Letošní model tenisek pro EXPO. Zdroj: Jan Société, Kuba Zeman
Rozhovor s fotografem modelů Černého Kubou Zemanem si můžeš přečíst tady:

Svoji práci musíš umět prodat, říká Kuba Zeman, který fotil Yzomandiase i Aróna Pipera

@michaela__halova

Na spolupráci s Janem Černým i budoucnost lokální značky Prestige jsme se zeptali jejího ředitele Jaroslava Navrátila.

Jak probíhá spolupráce na botách s Janem? Kdo má na starosti co?

Spolupráce s Janem probíhá vždy v přátelském duchu. Na všem se musíme shodnout tak, aby byl dodržen Janův umělecký záměr, a zároveň, aby bylo možno obuv vyrobit. Jan navrhne úpravy, barevné řešení a detaily a na naší firmě je i přes všechna možná technologická omezení obuv vyrobit. Ne vždy je to možné, ale vzhledem k mimořádné Honzově profesionalitě i invenci jsme se zatím vždy dopracovali ke zdárnému výsledku.

Rozcházely se během spolupráce v něčem představy Jana a značky Prestige?

My nikdy Janovi do vzhledu nemluvíme. Už tak máme tolik výrobních omezení, že rozhodně si nedovolíme jakkoliv do jeho nápadů zasahovat. Až je nám někdy líto, že nemůžeme takové designérské osobnosti vyjít ještě více vstříc.

Co na spolupráci s Janem nejvíce oceňujete?

Že se v jeho případě zcela výjimečně snoubí absolutní designérský talent s jeho lidskými vlastnostmi. Jeho profesionální, ale zároveň přátelské a otevřené jednání je velmi příjemné. Rozhodně naše spolupráce začala, protože nám byl sympatický jeho přístup a velká pracovitost. A vůbec jsme tehdy netušili, že se stane takovou špičkou ve svém oboru. A dnes je pro nás čest, že ho můžeme považovat nejen za spolupracovníka, ale spíše za přítele.

Myslíte, že má, nebo bude mít Janova tvorba ve spolupráci s Prestige nějaký dlouhodobý vliv na značku a její identitu?

Určitě se díky Janovi posouváme do jiných sfér. Nejen, že ukazujeme, že z tradičně vnímané pracovní boty se může stát stylový volnočasový doplněk, ale zároveň připravujeme zcela novou kolekci určenou pro mladší generaci.

Jak by se značka chtěla vyvíjet v následujících letech? Bude směřovat více k fashion, nebo se držet pracovní identity, pro kterou je nejspíš známější?

To je velmi těžká otázka. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo obě oblasti více vyvážit, protože vnímáme potenciál v obou sférách. Nesmírně si vážíme všech českých pracovníků, zaměstnanců, řemeslníků, řidičů, kteří každý den do své práce obují naše pohodlné prestižky. Ale zároveň bychom rádi získali ztracenou pozici ve volnočasové oblasti. A v rozšiřování fashion tam vidíme velký a dosud nevyužitý potenciál. Protože ikonická bílá teniska má být v šatníku každého. A pokud bude naše česká, tak tím lépe.

Zmínil jste, že připravujete kolekci pro mladší generaci. Co myslíte, že mladí lidé chtějí, a co jim může Prestige nabídnout?

Na mladé lidi chceme mířit novou kolekcí sportovních „tenisek“, kterou s Janem Černým připravujeme již dva roky a jejíž první vlaštovky vylétly na loňské přehlídce. Konečně tento typ míří do prodeje.

Pro mladé zákazníky a zákaznice je čím dál tím víc důležitá udržitelnost. Jak probíhá výroba Prestige tenisky? Odkud pochází materiály? A jak celkově uvažuje značka nad udržitelností v kontextu módy?

Udržitelnost je samozřejmě v našem pojetí maximální. Protože každý výrobek vyrobený v místě spotřeby, což prestižky jednoznačně jsou, mají obrovský náskok před jakoukoliv výrobou pocházející z Asie. Je přece jasné, že doprava globálních značek opakovaně přes celou planetu je mnohem více zatěžující životní prostředí. A to se nebavím o obrovské nadprodukci nových a nových kolekcí. Všechny prestižky, které vyrobíme, se nosí. I ty, které se 100% nepovedou, je možné koupit v naší prodejně jako partiové za nižší cenu. Naše firma navíc dodržuje všechny evropské standardy, které jsou zcela jistě jinde než v Asii, to jistě netřeba popisovat. Materiály jsou všechny z Evropy, všechno, co je možné kupujeme z Česka. Práci vykonávají české a slovenské šikovné ruce.

Když se vrátíme k Japonsku a novému modelu, jak byste botu pro EXPO popsal jedním slovem a proč zrovna tím?

Úžas – úžas nad tím, že pouhou změnou materiálu můžete docílit tak atraktivního vzhledu prestižek.

Model je celokožený, ručně vyráběný. Kolika lidem projde bota v rukách, než získá svoji finální podobu?

Každá prestižka, tedy i ta pro Osaku projde necelou stovkou párů českých a slovenských rukou.

Vnímáte EXPO jako příležitost mluvit k celému světu – co je ta hlavní zpráva, kterou chcete skrz boty poslat?

Nevím, jestli chceme mluvit k celému světu. A pokud ano, tak se chceme pochlubit, že i v naší malé zemi umíme skloubit tradici a inovaci tak, že vznikne jedinečný, ihned rozpoznatelný výrobek určený pro každého ke každodennímu použití. A není náhodou, že tento výrobek vzniká ve Zlíně, kde se Baťou založená tradice obuvnictví dědí už po generace. A že tato tradice je uchovaná v celé společnosti, přestože prestižky s ní nemají nic společného. A že stačil poctivý a kreativní přístup jednoho talentovaného Čecha Jana Černého a dokážeme oslovit celý svět.

Máte už nějaké ohlasy přímo z Japonska?

Ano, ohlasy jsou úžasné. Japonci naše prestižky milují, stejně jako celou kolekci.

Poslední kolekce Baleciaga od Demny nebo živé šaty od Iris Van Herpen. Co bychom si měli odnést z Haute Coture Paris Fashion Week?

@luciezicklerova