David Altner a Ngoc Yen Tran (Eliška) si vzali do parády dva páry džínů Levi's 501 a s pomocí tailora Víta Hilenky je přetransformovali do nových jedinečných modelů. O celém procesu tvorby se v rozhovoru rozpovídali všichni tři.
Před nedávnem jsme se spojili s Levi'sem a společně zrealizovali projekt na podporu lokálních designérů. Oslovili jsme Davida Altnera a Ngoc Yen Tran (Elišku), kteří přetvořili dva páry ikonických džínů Levi's 501. Modely si pak oblékl Alois Martínek a Sára Jandreska, na kterých jsme finální looky nafotili.
Levi's v centru Prahy není obyčejným obchodem s oblečením. Jeho součástí je i Tailor Shop, kde kreativní krejčí upravují klientům oblečení na míru. Když jsme Na Příkopy zavítali my, měli jsme tu čest seznámit se s Vítem Hilenkou, který v Levi'su pracuje už jedenáct let, z toho osm let jako tailor a následně jako mastertailor.
Vítek se stará o nejkomplexnější zakázky pro klienty ze všech levisových Tailor Shopů. Tvoří kousky pro VIP zákazníky i známé osobnosti, učí šít všechny tailory v České republice, často dokonce i v zahraničí. Navíc pomáhal Davidovi a Elišce s celým procesem tvorby.
Protože byl Vítek klíčovým dílem skládačky, díky kterému byla transformace džínů v Tailor Shopu možná, zeptali jsme se ho na pár otázek ohledně jeho práce i spolupráce s českými designéry, kteří si 501 vzali do parády.
Tailor Shop je způsob, jak našim zákazníkům nabídnout něco víc, lepší zážitek a víc osobitosti. Díky němu můžeme udělat z nákupu džínů něco, co jinde nenajdou. Od obyčejných úprav tvoříme nejrůznější personalizace a full on custom kousky, které na ulici nikdo jiný nemá. Zároveň je to krásný způsob, jak vdechnout starým a unaveným džínům po tátovi nový život nebo jak zachránit oblíbený pár 501, které teď zažívají obří comeback.
Jedna z věcí, kterou na své práci miluju, je rozmanitost dovedností, které jsem se v průběhu let musel naučit a vypilovat. Ať už jde o práci se zákazníky a to, jak z jejich hlavy dostat konkrétní představu na jedinečný kus denimu, nebo o problem solving různých úprav a vymýšlení cestiček, jak se dostat ke chtěným výsledkům.
Long story short: Moje práce spočívá v hledání způsobů, jak z „obyčejných“ džínů, džínových bund a jiných kousků udělat něco speciálního.
Do Tailor Shopu může člověk přijít s čímkoliv od značky Levi's. Je jedno, jestli je to úplně nový kousek od nás z obchodu nebo 501, co tvoje mamka nosila na koncerty Plastic People. Zároveň vždy nabízíme několik ready to buy upravených kousků, pokud člověk zrovna nemá čas čekat několik dní na úpravu toho svého, nebo jednoduše chce něco unikátního, ale nemá přesnou představu o tom, co by to mělo být.
Řekni mi něco o sobě, jak ses k designu dostal?
Moje cesta k designu začala, když jsem studoval Střední průmyslovou školu v Ústí nad Labem se zaměřením na programování CNC strojů. Ve druháku jsem propadl skateboardingu a chtěl jsem vytvořit skatovou značku. Právě tam jsem viděl první náznaky toho, že bych se designu chtěl věnovat i v budoucnu. Když jsem si potom hledal vysoký školy, zjistil jsem, že máme v Ústí Fakultu umění a designu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Půl roku před přijímačkama jsem se do toho naplno ponořil a začal se věnovat šití a vytváření oděvů.
V čem je tvoje tvorba specifická?
Moje tvorba je specifická tím, že propojuju fashion a technologie. Hodně se zajímám třeba o sítotisk, technologii šití, sublimační tisk a navrhování střihů, které dělám trošku jinou metodou než ostatní. Tvořím streetwearovou módu pro všechny a zaměruju se hlavně na unisex věci.
Odkud čerpáš inspiraci?
Inspiraci čerpám hlavně z běžného života. Hodně dávám na zrak a koukám, co lidi nosí na ulici. Snažím se pronikat a odhadovat skrz oblečení, kdo je v jaké subkultuře, kam asi zapadá, proč to nosí, jaký to pro něj má význam. Inspirace je ale samozřejmě všude kolem mě, ať už se jedná třeba o květiny na poli, nebo o brutalistní architekturu v Ústí nad Labem.
Jak jsi přemýšlel konkrétně nad tímto projektem?
Myšlenka vychází z historických kořenů Levi'su. Levi's je původem workwear, čehož jsem se chtěl držet, a proto jsem si převzal určitý prvky z workwearu, ale taky nějaký novodobý fashion trendy. Snažil jsem se tyto dvě věci spojit a vytvořit takový hybrid workwearu a moderního streetwearu.
Jedním z prvků workwearu jsou zdvojená kolena neboli double knee, což v pracovních oděvech slouží k tomu, aby se látka hned neprodřela, když si člověk hodně kleká nebo sedá. Takže jsme vytvořili přídavný kolena, který si člověk může připnout, zrovna když bude pracovat.
U streetwearového prvku, který jsem vytvořil pomocí všívání několika kousků látek z džínů Levi's 501, jsem se inspiroval v bundě, kterou jsem šil pro Robina Zoota. Přenesl jsem tento prvek do workwearu, propojil jsem svou starší práci s něčím novým a dal tomu větší smysl.
Jak probíhal kreativní proces?
Kreativní proces byl extrémně rychlej, jelikož jsem nevěděl, že už na první schůzce budeme řešit design celkového kousku. Takže jsem přišel a začal střílet svoje rychlý myšlenky, což mi někdy jde a někdy nejde, záleží na tom, jak se vyspím.
Když se řekne Levi's, představím si pracovní základ, který se přetransformovává do nositelného streetwearu, do nositelný módy, která řekne o člověku hrozně moc. To mě na tom bavilo a od toho jsme se odpíchli.
Celý kalhoty jsou ušitý z Levi's džínů 501. K džínům jsem vytvořil top, který je věnovaný spíš upcyklaci. Přišlo mi škoda materiál nevyužít, a zároveň udělat focení třeba jenom s trikem. Díky tomu jsme měli skoro nulový odpad.
Jaký je nejoblíbenější kousek, který jsi navrhl?
Za mě dominuje už zmiňovaná bunda pro Robina Zoota, se kterou jsem si dal zatím asi nejvíc práce. Pak ale můžu jmenovat i nějaké moje školní projekty jako kuklu zvanou „Maskování do širokého prostoru“ anebo boty, které jsem zpracovával pro Jakuba Vlčka.
Co plánuješ do budoucna?
V budoucnu bych se chtěl více angažovat ve fashion dění v České republice, ať už z hlediska mého oblečení (rád bych dělal víc věcí na zakázku a více konvenčních věcí), tak v rámci stylingu, nějakého kreativního režírování apod. Samozřejmě bych se tím chtěl v nejbližší době začít živit.
Řekni mi něco o sobě, jak ses k designu dostala?
Jsem čerstvá absolventka magisterského studia na UTB Zlín, kde jsem studovala obor design obuvi. Zkušenosti jsem nasbírala také na zahraničních studijních pobytech a stážích, a to v ateliéru Leather art na Estonské akademii umění v Tallinu nebo v ateliéru Smart and Sustainable Design – Footwear ve Finsku.
Mezi mé projekty patří upcyklace tenisek a bot, které transformuji v další designové kousky, ať už tenisky, nebo stylové kabelky. Dále se věnuji upcyklaci materiálů a produktů pro různé značky. Mou práci můžeš znát pod zkratkou TNY.3.
V čem je tvoje tvorba specifická?
Skoro celý život žiju v České republice, ale řekla bych, že můj styl designu je silně ovlivněn mými vietnamskými kořeny. Většinou jde o čistý, variabilní a funkční design, někdy naopak nechávám věci na (záměrné) náhodě, ale vždy se řídím vlastní intuicí.
Odkud čerpáš inspiraci?
Inspirace vždy přichází zvenčí, nápady vznikají nějakou mou vnitřní interpretací. Je to vše, čím se obklopuji, na co se dívám a tak dále. Je to každodenní život, lidi kolem mě, umění, příroda, sociální sítě, filmy... Prostě všechno.
Jak jsi přemýšlela konkrétně nad tímto projektem?
Primárně se soustředím na design obuvi a doplňků, ale tvořím i mimo svůj obor. Proto, když mi přišla nabídka od HeyFomo a Levi'su, jsem vůbec neváhala. Ve své tvorbě se snažím o udržitelnost, nechtěla jsem ničit další nové nenošené kalhoty. Zvolila jsem tedy velmi efektivní vnější aplikaci barevných gumiček a poutek.
Barvy jsem přizpůsobila logu Levi's. Místo čistě bílé jsem zvolila béžovou pro praktičtější údržbu, jako podkladovou barvu jsem vybrala kontrastní černou, která nechá ostatní barvy vyniknout.
Jak probíhal kreativní proces?
Nejdřív jsem si celý koncept a několik návrhů načrtla na fotografii kalhot, které jsem zvolila na úpravu. Následně jsem návrhy konzultovala s Vítkem z Levi'su a společně jsme si upřesnili finální vzhled modelu.
Při rozhodování o vzdálenosti, množství a rozměrech gumiček i poutek jsem se řídila spíše intuicí. Detaily jsme řešili až v průběhu výroby. Pro našití poutek bylo potřeba kalhoty po stranách rozpárat. Samotné gumičky jsme v některých částech nechali volně pro přizpůsobení pohybu, ostatní jsme přišili napevno. U zadních kapes jsme se rozhodli pro průchod gumiček pod kapsou, abychom nenarušili samotnou funkčnost kapes.
S Vítkovou pomocí zbyl čas i na top, který jsem vytvořila ze zbytků a odstřižků kalhot z Levi's prodejny.
Jaký je nejoblíbenější kousek, který jsi navrhla?
Jeden z mých nejoblíbenějších kousků jsou černé tenisky, které jsem vytvořila v projektu VOL.02. Jde o upcycled sneakers z reklamovaných tenisek z Footshopu. Snažím se ale, aby to byl každý nový kousek, který vytvořím.
Co plánuješ do budoucna?
V budoucnu se chci podílet na prosazování udržitelnější módy a ohleduplnosti k životnímu prostředí skrze design. Například tím, že hledám jako obuvnický designér nové, vhodnější cesty (materiály, produkci, spotřebu, ...) pro značky. Momentálně spolupracuji s českou značkou veganské barefoot obuvi Bohempia a dále na startupu Sogsy, což jsou stylové barefoot boty pro psy.
P. S. Pokud chceš customizovaný Levi's kousek i ty, můžeš kdykoliv přijít do Tailor Shopu a nechat si upravit oblečení podle sebe.