Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Underconsumption trend vs. tvůj šatník. Jak omezit časté nakupování oblečení?

Sociální sítě denně zaplavují tisíce haulů a unboxing videí, nyní se ale na TikToku objevuje trend underconsumption, který vyzývá k rozumnějšímu nakupování a minimalismu. Jak můžeš trend do svého šatníku aplikovat i ty, se dočteš v článku!

V posledním měsíci se na TikToku ve videích často zmiňuje underconsumption trend - to znamená, že člověk nekupuje vše, co vidí nebo co trenduje, a nemá doma zbytečně moc věcí (například čtyři sprchové gely a sedm různých krémů). Trend vzniknul jako reakce na přehnané nakupování, které je v západním světě díky dostatku prakticky všeho velmi jednoduché.

Na sociálních sítích můžeme vidět záplavy haulů, každodenních nákupů a GRWM videí, kde lidé ukazují světu desítky produktů, které si člověk nakoupil, a zároveň které daný člověk nikdy nemůže využít a jedná se tak trochu o waste. Bohužel se trend namísto inspirace proměňuje v meme a vtip, kdy lidé ženou trend do extrému a ukazují, že mají jen například jedny tenisky a nic víc. Jokes aside, vezměme si z toho to podstatné - pro své vlastní štěstí nepotřebuješ milion věcí a je normální, když něco zkrátka nemáš.

Snad nejvíce se dá trend vztáhnout na oblečení, za které někteří z nás utrácí hodně peněz. S tím, jak rychle se vytváří a opět zanikají trendy, je možné, že dost lidí nadměrně nakupuje fast fashion oblečení. Tyto řetězce tak šílený a zbytečný konzum podporují, cucají naše peněženky, ale co je nejpodstatnější - porušují lidská práva zaměstnanců i výrazně zatěžují životní prostředí.

Pracovníci dodavatelů značek Dior a Armani pracovali v otřesných podmínkách, kabelky se přitom prodávají až za padesátinásobek. Ustojí luxusní značky nedávná obvinění?

@luciezicklerova

Model fast fashion obchodů vznikl v 90. letech, kdy začalo být oblečení vyráběno z levnějších materiálů, aby nebyla tak vysoká cena a prodalo se více kusů. Tím se samozřejmě snížila kvalita a oblečení občas nevydrží ani jednu sezónu. Někteří mladí lidé se od nadměrného konzumu začínají odvracet a snaží se nakupovat spíše kvalitní oblečení, které je dražší, ale vydrží dlouho a rozhodně méně poškodí planetu. Tento trend nás nutí přehodnotit své nákupní chování a trochu si promyslet, jestli opravdu potřebujeme všechno tak hrozně moc a v tak velkém množství.

Já sama dokážu říct, že patřím mezi oběti konzumního světa a jsem těžký shopaholic. I u nás v redakci na tohle přišla debata, a tak jsem se všech zeptala, jak často a proč nakupují. Tady se můžeš podívat na jejich odpovědi:

Pro mě samotnou je nakupování terapie a takové malé doplnění dopaminu, zároveň ale také cítím vliv sociálních sítí a nátlak všech možných trendů. Co se týče nakupování oblečení, je to u mě jednou za týden nebo dva, ale opravdu není den, kdy si bych si nekoupila alespoň kafčo nebo sweet treat.

A takhle jsem objevila 75 Hard Style Challenge, která by ti měla pomoci s tím omezit nakupování a ukázat ti, že ne každý den/týden musíš mít nové kousky, abys měl*a co na sebe. Tahle výzva vznikla od módní analytičky a influencerky @oldloserinbrooklyn.

Princip je jednoduchý – 75 dní si nekoupíš nic na sebe a budeš kombinovat outfity z oblečení, co už máš. Dalším krokem je si každý ten outfit vyfotit, ať pak na závěr vidíš, že máš opravdu dostatek oblečení na vytvoření 75 různých outfitů a není potřeba trápit svou peněženku kvůli nátlaku trendů, sociálních sítí a módních řetězců. Díky této výzvě dost možná znovu objevíš kousky, na které jsi zapomněl*a na úplném dně své skříně.