Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Uggs, které máš v botníku, jsou nejspíš fake

Ugg boots jsou oblíbeným doplňkem mnoha zimních outfitů, ale málo lidí ví, že za touto ikonickou botou stojí příběh o právních sporech a globálním marketingu. Možná zjistíš, že tvé Uggs nejsou tak „pravé“, jak sis myslel*a.

Původ Uggs

První ugg boty se objevily v Austrálii ve 20. letech 20. století. Byly to jednoduché boty vyrobené z ovčí kůže, které měly vlněnou stranu uvnitř a upravenou kůži venku. Bota měla často jednoduchý střih bez jakýchkoliv módních prvků.

Ovčí kůže byla ideální materiál, protože poskytovala teplo a zároveň chránila nohy střihačů ovcí před vlněným tukem, který ničil běžnou obuv. V 60. letech si boty oblíbili iaustralští surfaři, protože jim pomáhaly rychle zahřát nohy po čase tráveném ve studeném moři.

V 70. letech se popularita uggs rozšířila i mezi surfaře v USA a Anglii. V té době však šlo stále o jednoduchou obuv.

Termín „ugg“ se používal obecně pro všechny boty vybrobené z ovčí kůže - nikoliv na boty značky UGG, které známe dnes.

Ugg Australia (since 1974)

Skutečný boom ugg boots přišel v USA až v 90. letech, kdy Brian Smith, australský podnikatel, přivezl tento koncept do Kalifornie. Tam založil značku UGG Australia a spojil ji s plážovou kulturou.

Koncem 90. let a zejména v 2000s se boty staly celosvětovým trendem, kdy je nosily celebrity i módní influenceři.

Věděl*a jsi, že jsou uggs v Austrálii a na Novém Zélandu často spojovány s tzv. bogan kulturou což odpovídá českému "buranskému" stylu ?

Vstup Deckers

V roce 1995 Brian Smith prodal značku UGG společnosti Deckers Outdoor Corporation, což ji katapultovalo do světového byznysu. Z „Ugg Australia“ se stala jen „UGG“ a výroba se přesunula hlavně do Číny.

Deckers si zároveň zajistil ochrannou známku „UGG“ ve více než 130 zemích, takže ovládly trh. Tyto uggs má většina z nás včetně celebrit v botníku.

Pro australské výrobce to byl problém – tradiční „ugg boots“ už nemohli prodávat pod tímto názvem v zahraničí, i když v Austrálii jde o obecný pojem.

Právní spor

Na globálních trzích, zejména v USA a Evropě, australské společnosti nemohou používat název „ugg“, což vyvolalo obvinění, že Deckers „ukradl“ ikonický australský produkt a přeměnil ho na luxusní značku.

Tento spor o ochrannou známku trvá už roky a ukazuje, jak právní a obchodní tahy mohou úplně změnit původní význam a tradici spojenou s konkrétním produktem.

Geniální marketing značky Rhode. Je Hailey Bieber opravdu marketingový génius?

@luciezicklerova