TikTok porušil své vlastní předpisy. Společnost přijala miliony za reklamu od dvou firem, které prodávají produkty na hubnutí, přestože se údajně snaží podporovat body positivity.
Podle informací, které serveru Insider poskytla organizace Media Matters, prodal TikTok reklamní prostor podnikům provozovaným společností Kilo Group za 4,3 milionu dolarů.
S odvoláním na nástroj pro analýzu digitální reklamy Pathmatics tvrdí, že k výdajům došlo v období od 1. listopadu 2022 do 7. ledna 2023. Podle prohlášení všechny příspěvky sledovalo 415 milionů lidí.
TikTok propagoval dva produkty, a to nápoj Colon Broom, jenž má zajistit zhubnutí 40 kilo za dva týdny, a hubnoucí plán Beyond, který se zaměřuje na „problémové“ části těla, které chtějí lidé zeštíhlit.
Oba zmíněné produkty přitom slibují něco, co není reálně možné a už vůbec ne zdravé. Například zmíněný Colon Broom je v podstatě slazený a předražený doplněk vlákniny.
O tom, že si TikTok vzal peníze za reklamní prostor, svědčí i fakt, že účet značky s méně než 3 000 sledujícími má malou organickou sledovanost, ale několik videí získalo statisíce zhlédnutí, což je bez placené reklamy nemožné. Na všech videích přitom dívky chválí zmíněné zboží.
TikTok se v roce 2020 sám rozhodl omezit reklamní kampaně na diety a hubnutí s tím, že obsah nesmí „slibovat, že samotný produkt bez diety nebo cvičení může vést ke snížení nebo zvýšení hmotnosti“. Ani nesmí přehánět výkonnost produktu nebo zaručovat určité výsledky. Společnost také zakázala obsah, který využívá „nejistoty uživatelů, aby se přizpůsobili určitým ideálům nebo standardům krásy“.
Příval dietních reklam na TikToku přichází krátce poté, co studie Vermontské univerzity ukázala, že platforma „oslavuje“ hubnutí.
Doktorka Lizzy Pope, vedoucí studie a docentka na katedře výživy a potravinářských věd na univerzitě, řekla v listopadu listu The Post, že množství obsahu propagujícího hubnutí nebo ideály štíhlosti je „všudypřítomné“. Dodala, že analyzovaný obsah vytváří dojem, že hubnutí je „snadné“, a slibuje rychlé způsoby, jak shodit kila.
Zatímco vyhledávání hashtagu „thinspo“ na TikToku vede uživatele ke zdrojům informujícím o poruchách příjmu potravy, hashtag „weightloss“ uživatele přesměruje na stovky videí, kde se lidé chlubí těly před a po. Samotný hashtag má 74,5 miliardy zhlédnutí.
Generální ředitel TikToku Shou Zi Chew by měl ještě letos vypovídat v americkém Kongresu, protože vládní úředníci předkládají návrhy zákonů na zákaz této aplikace. V USA už několik univerzit zakázalo používat TikTok ve svých kampusech.