Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Sustainability fatigue: Je pro tebe téma udržitelnosti už jen zdroj frustrace? Nejsi jediný*á

Udržitelnost a greenwashing vystřídal konzumerismus a green hushing. Možná stejně jako já cítíš skepsi, co se udržitelného chování týče - má to vůbec smysl? Takové pocity jsou běžné, není to konec světa a existují cesty, jak z toho ven. Jak to bylo s udržitelným lifestylem dříve, jak je to teď a co nás čeká v budoucnu?

Personal take na začátek…

Před pěti lety jsem nakupovala módu i kosmetiku převážně od lokálních značek, po ruce jsem vždy měla reusable kelímek, brčko i plátěnku a každý svůj krok jsem promýšlela tak, aby měl co nejmenší ekologickou stopu. Udržitelnost bylo moje téma a zaměřovala jsem se na něj i v článcích pro FOMO. Byla jsem přesvědčená, že s každým rokem se možnosti pro udržitelný život zvýší a pro více lidí se stane způsobem, jak se v každodenním životě chovat.

Bohužel jsem se já i spousta dalších lidí mýlila. Greenwashing, overconsumption a mikro trendy snahu a víru v udržitelnost převálcovaly. Kapitalismus udržitelnost pohltil, překroutil její význam a zcela vyprázdnil význam tohoto slova. Marketingové claimy o udržitelnosti jsou v celé řadě případů jen nicneříkající slova a spousta lidí je na výrazy jako sustainable, eco friendly nebo environmentally conscious spíš alergická. A nedivím se jim - já totiž taky.

Zlatá léta udržitelnosti

Možná si i ty pamatuješ, jak se okolo roku 2018 stala udržitelnost jedním z výraznějších témat nejen médií - zapříčinily to extrémní projevy počasí, Greta Thunberg a Fridays for Future i počátky debat o Green Dealu. A propsalo se to i do módy. Začala růst popularita second handů, covery magazínů upozorňovaly na dopady našich činů na stav planety a hesla udržitelnosti vynikala i na přehlídkových molech.

V Česku se tou dobou v rámci pražského týdne módy MBPFW uskutečnila i legendární přehlídka 0+ Ivy Burketové, na které modelové a modelky chodili po mole nazí - tedy v té nejudržitelnější formě.

Na přelomu let 2019 a 2020 však přišla pandemie Covidu, později ekonomická krize, inflace a v roce 2022 válka na Ukrajině. Tyto události hovory o udržitelnosti ve veřejném prostoru (a především v médiích) oproti boomu v roce 2018 utlumily.

O téma se zajímají především vytrvalci a aktivisti, kterými však většinová společnost často opovrhuje. Udržitelnost se stala slonem v místnosti, okolo kterého chodíme a z různých důvodů děláme, že ho nevidíme.

Éra sustainability fatigue

Sustainability fatigue označuje únavu, frustraci nebo apatii vůči neustálému tlaku na ekologické a udržitelné chování. I přesto, že si uvědomujeme následky svého chování i možné katastrofické scénáře, které by nás mohly v budoucnu kvůli nezodpovědnému chování čekat, naše motivace udělat cokoliv je vlivem opakovaných výzev a přesyceností všemi informacemi na bodu mrazu.

Spousta lidí cítí také pocity bezmoci z toho, že i přes dřívější snahu jsou zprávy o stavu naší planety stále negativní.

A jak se změnilo chování firem?

Místo greenwashingu je teď trendy green hushing, který označuje situace, kdy některé firmy záměrně nekomunikují ekologické nebo udržitelné aktivity, aby se vyhnuly kritice a obvinění z greenwashingu.

Strategické mlčení: Jak firmy tají nadprodukci a spalování oblečení?

@katarinavlckova_

Jak se vypořádat se sustainability fatigue?

  1. Nemusíš být extrémista. Je normální, že ne vždy jde vše na 100 %. Nekárej se za to, jestli občas podlehneš nějakému trendu nebo produktu. Soustřeď se radši na malé kroky, které můžeš dělat dlouhodobě.
  2. Zamysli se nad tím, co je tvůj důvod k udržitelnému chování. Něco, co ti dává smysl a souzníš s tím. Je to zdraví? Lepší budoucnost pro tebe i tvé děti? Nebo třeba lepší život pro zvířata? Když si stanovíš jasný důvod, budeš odolnější vůči případným pocitům selhání nebo tlaku okolí.
  3. Udělej si pořádek na sociálních sítích. Pokud sleduješ někoho, kvůli komu cítíš environmentální úzkost, nebo naopak někoho, kvůli komu neustále nakupuješ, dej jim unfollow.
  4. Uvědom si, že každý z nás si musí najít vlastní způsob, jak se chovat udržitelně. Ty ani ostatní nemusí dělat vše stejně a najednou. Udržitelnost je běh na dlouhou trať a každý (i menší) krok se počítá.

Na československém Instagramu o udržitelnosti skvěle informují tyto profily:

Knihy o životním prostředí, které si přečíst na Den Země

@_00_3_12

Co bude s udržitelností dál?

Gen Z will save us all!! Ale ne, teď vážně. Nálada a přístup k udržitelnosti se pořád mění a ačkoliv mnozí z nás můžou pociťovat frustraci a únavu, udržitelný přístup k životu se netýká jen životního prostředí.

Doba je rychlá, stresující a najít s v rychle se točícím světě kousek klidu může být stále náročnější. Na popularitě nabírá trend slow living a ačkoliv nejsou sociální sítě odrazem reálného života, příspěvky s hastagy #slowliving, #worklifebalance nebo #cottagecore jsou v algoritmech docela oblíbené.

Průzkum Deloitte Global Gen Z and Millenial Survey 2024 také ukazuje, jak přistupují mladí lidé k udržitelnosti v oblasti svého zaměstnání. Ekologie v Česku bude nejspíš v budoucnu více praktická než aktivistická a pro mladou generaci bude zásadní pracovat pro firmy, které zajímá jejich dopad na planetu. K udržitelnosti budeme přistupovat klidněji, pragmatičtěji a tak, aby to mělo dlouhodobý efekt a dávalo nám to smysl.