You need to nerd out. Ne protože je to momentální trendík na TikToku, ale protože ztrácíme lidi s upřímnými zájmy a hlubokými vědomostmi o nich. Zapálené lidi, kteří zvládnou utáhnout hodinové konverzace o jedné jediné věci. A v době, kdy na internetu žijeme tak trochu přes kopírák, není nic důležitějšího.
Dinosauři, řecká mytologie, DnD, gaming, knížky, fandomy, tornáda, katastrofy nebo i letadla - ve směsi neustálých TikTok trendů na tebe teď možná vyběhl i tenhle. Sound you need to nerd out trendu pochází od Youtubera the zurkie show , který ve svém dvacetiminutovém videu s budapešťským parlamentem a Dunají v pozadí mluví o tom, že tak trochu ztrácíme lidskou expresivitu a zápal. Posledních několik let z nás vytvořilo nonchalantní rizzlordy, kteří ze všeho udělají joke a pak meme, který za týden zapadne do propadliště dějin.
A co nám pak zbývá? Nuda. Řídíme se masovými trendy, všichni následujeme to samé a obracíme se k social media komunitě, aby nám poradila, co se bude tohle léto nosit, jestli je pořád in butter yellow nebo už je to lemontini yellow a prosíme všechny bohy, aby se nevracely skinny jeans (you know you can just... not wear them, right?).
Teď se od trendu trochu vzdálíme, ale vlastně vůbec ne. V pozadí mu hraje Punkrocker od Teddybears, konkrétně přenahraná verze s Iggy Poppem, ze které při releasu hit zrovna nebyl, ale letos se objevila v závěrečných titulkách nového Supermana, což jí zajistilo menší renesanci. A skvěle odkazuje nejenom na trend, ale i na film samotný.
Lois o sobě ve filmu říká, že je punk rock, protože je vážná a cynická. Clark je naopak víc přátelský, snadno věří lidem a vidí v nich to nejlepší, což Lois vnímá jako weak spot. A Clark jí na to odpovídá jednou z nejikoničtějších vět z filmu: „Maybe that's the real punk rock.“ And you know what, HELL YEAH!
Nerdi nebyli vždycky populární. Ve všech 2000s filmech byl ten jeden stůl, okolo kterého seděli lidi, kteří nebyli on top of latest fashion, neposlouchali mainstremovou hudbu, byli do něčeho neustále začtení, sbírali kartičky, hráli hry a měli spoustu „trapných“ hobbies a zájmů. A vždycky byli terčem všech vtípů - typického nerda si představíš hned, jak se to slovo řekne.
Punk rock a nerdi spolu ale tak nějak jdou dohromady. Jedním z důvodů je i fakt, že řada zájmů sama o sobě existuje v alternativních kruzích. Nerding out je jednoduše punk rock přesně v tom smyslu, o kterém mluví Superman - je to nadšení, entusiasmus, zapálení a hlavně péče. Péče o něco, na čem ti záleží, co je pro tebe důležité. A co je péče, když ne kindness?
Proč je to ale vlastně important anyway? Jeden důvod je osobní, ten druhý spíš společenský. Nerding out je pro tebe jako člověka super! Tvůj special interest je nejenom zdroj zábavy, ale taky tě trénuje - lore některých věcí je obří, takže se vlastně neustále něco učíš. Big brain energy!
Můžeš si z toho rovnou vypěstovat koníček a ty jsou pro nás potřebné. Studie je spojují s pocitem štěstí a lepším wellbeingem, buduješ si skrze ně komunitu, potkáváš nové lidi, získáváš nové skills a konec konců se taky stáváš expertem. A řeknu ti, není nic lepšího než se bavit s člověkem, který je o něčem hrozně entuziastický a hodně toho ví.
A ten společenský důvod? Ten už je komplexnější, ale řekněme, že v době, kdy se nám individualita ztrácí a všechno je hrozně cringe, ten stolek pro nerdy prostě potřebujeme. Nerdi a fandomy navíc produkují spoustu fan-made umění - fanarty, fanfikce, animace, komiksy, merch a ty jsou extrémně důležité, protože nám pomáhají zvládat všechen AI „art“ tvořený umělou inteligencí a generativními softwary.
Nerd je někdo, kdo se do hloubky zajímá o určité téma nebo věc, je extrémně entuziastický a tak trochu chodící encyklopedie. Zná všechny detaily, fakta, sbírá merch a celkově se zapojuje do všeho, co se zájmem souvisí. Často se zajímá o speciální nebo niche věci, ale počítají se i ty populární. Cue in nerd police.
Právě tady se trend trochu zvrtnul a lidi se začali hádat, co všechno se do toho vlastně může počítat. Marvel to být nemůže, protože už je moc mainstream, struktura anglické společnosti v 17. století už je ale ok. To je bullshit. Tvoje nerdění se může týkat čehokoliv, co máš rád*a, ať už je to seriál, film, hudba, knížka, historie, fyzika, lego, keramika nebo prostě cokoliv jiného.
Jestli se něco fakt nepočítá, tak jsou korporátní konzumentní kapitalistické srandy jako Stanleys nebo Target. Chození po obchodech není nerding out, I'm sorry. A masové konzumování produktů a Shein hauls taky ne.