Dokumentární film Barbory Chalupové Virtuální přítelkyně o životě žen tvořících erotický obsah na platformě OnlyFans je v kinech. Doprovodný průzkum k němu provedla výzkumná agentura NMS, která se zaměřila na vnímání pornografie, postoje k OnlyFans a jeho tvůrkyním i míru sexuálního liberalismu u české populace.
Režisérka Barbora Chalupová, která je mimo jiné spoluautorkou filmu V síti (2020) o zneužívání dětí na internetu, se tentokrát pustila do tématu vytváření erotického obsahu na platformě OnlyFans (OF). Své soukromí jí odhalily tři ženy - tvůrkyně, se kterými Chalupová natáčela zhruba rok. Film zachycuje pozadí prodávání vlastního těla, tvorbu obsahu, komunikaci s předplatiteli, reakce okolí tvůrkyň i rychle nabytou slávu.
Chalupová svým snímkem nejprve odstartovala festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Premiéru měl pak 3. listopadu v Praze a nyní se promítá v kinech. Jde o vůbec první dokumentární film, který nahlíží do zákulisí celosvětového fenoménu OnlyFans.
Spolu s filmem vznikl i průzkum agentury NMS, který zkoumal, jak Češi a Češky vnímají sexualitu, vztahy i platformu OnlyFans. Výzkumu se zúčastnilo 1007 lidí různých věkových skupin. Výsledky ukazují, že česká společnost je v těchto tématech konzervativnější, než by se mohlo zdát - i mezi mladými.
OnlyFans v Česku není neznámý pojem. Povědomí o platformě má téměř polovina lidí a z generace Z ji zná téměř každý (88%). Účet tam má přibližně 200 tisíc Čechů a Češek (hlavně muži), ale za obsah si podle dat z průzkumu platí jen zlomek z nich, přičemž většina předplatitelstva je Gen Z.
Česká společnost je podle indexu sexuálního liberalismu celkově spíše konzervativní a jinak tomu není (možná překvapivě) ani u mladších ročníků.
Ty podle odpovědí v průzkumu nejsou zdaleka tak otevřené, jak by se mohlo podle sociálních sítí nebo popkultury zdát, a jsou dokonce o něco konzervativnější než předchozí generace mileniálů.
Více než třetina dotazovaných mladých mužů (34 %) a zhruba polovina mladých žen (51 %) se považuje za sexuálně konzervativní, tedy spojuje sex hlavně s láskou a emocemi, ne s fyzickým uspokojením. Příležitostné známosti, hookups nebo vztahy bez citového závazku či s více lidmi jim neříkají tolik jako mileniálům.
Co se týče výdělku tvorbou obsahu na OF, 55 % z dotazovaných Gen Z ho vnímá jako společensky nepřijatelný, což je nejvíce ze všech generací. Za přijatelný ho naopak považuje necelá třetina.
Mezi ženami z generace Z tvorbu obsahu pro OF zvažuje každá jedenáctá. Pro tři čtvrtiny žen je však tvorba obsahu na OF rozhodně nepřijatelná. A Gen Z si v průzkumu připsala ještě jedno „nej“ - nejnegativněji tvůrce pornografie vnímají právě nejmladší Gen Z a nejstarší Baby Boomers (v obou generacích průměrně 37 %).
Studie připouští, že konzervatismus generace Z může být spojený i s jejich relativní nezkušeností v oblasti vztahů - nedostatek zkušeností může způsobovat jejich zdrženlivější postoje. Situace může být ale i opačná - v důsledku konzervativního nastavení tolik nevyhledávají romantické a sexuální vztahy.
Za posledních pár let se z OF stal obří byznys. Platformou v roce 2024 proteklo asi 150 miliard korun, přičemž 80 % obsahu tvoří ženy a tři čtvrtiny předplatitelů jsou muži. Platforma funguje jako zprostředkovatel - OnlyFans získá 20 % z transakcí a 80 % zbyde tvůrcům a tvůrkyním. Zisky jsou ale extrémně nerovnoměrné - 1 % nejúspěšnějších tvůrkyň vydělá 40 % všech peněz, zatímco mediánový příjem se pohybuje jen kolem 3 700 korun měsíčně. Podle daňových přiznání a informací finanční správy se zdá, že v ČR jsou tisíce tvůrců a tvůrkyň.
Dokumentární snímek Virtuální přítelkyně můžeš vidět už teď na plátnech celé řady kin po celé republice.