V přetlaku superhrdinských příběhů byla netflixovská The Umbrella Academy vždycky příjemným osvěžením. Jak se tvůrcům a tvůrkyním povedlo její finále?
V roce 2019 mi The Umbrella Academy připadala jako jeden z nejsvěžejších superhrdinských počinů, co jsem viděl. Seriál byl natočený podle komiksové předlohy a mezi diváky a divačkami si našel slušnou fanbase. O pět let později seriál se svou čtvrtou sérií končí a bohužel jde z očekávaného finále cítit zatuchlá superhrdinská průměrnost.
Seriál se soustředil na děti s nadpřirozenými schopnostmi, které z celého světa s vidinou vytvoření superhrdinů posbíral Profesor - excentrický vědec a miliardář. Zásadním problémem nejspíš je, že seriálu už dávno došel komiksový materiál. To se dělo už ve 3. sérii, která adaptačně jde daleko od komiksů, 4. série v tom už úplně ztrácí směr a The Umbrella Academy bez autorů předlohy Gerarda Waye a Gabriela Bá nemá moc co nabídnout.
Čtvrtá série se odehrává o šest let později od předchozí série, kdy hlavní postavy při resetu vesmíru přišly o své superschopnosti. Děj nás rychle vrací do časů přicházející apokalypsy a asi jediné svěží, co na sérii je, jsou Nick Offerman a Megan Mullally jako The Keepers, kteří věří, že žijí na špatné timeline a že přijde jakási očista.
Poslední série má místo klasických 10 dílů jen 6 dílů, nejspíš i proto působí uspěchaně, jako by byla spíchnutá horkou jehlou a zapomněla na všechno, co se dělo dříve. Místo klasické skupinové dynamiky postavy rozděluje do dvojic a působí naprosto nesourodě. Seriál tak sice působil vždycky, ale byl za tím vidět nějaký záměr.
Ve finále, které hlavně nepůsobí vůbec finálně, se však The Umbrella Academy sype jako domeček z karet a místo toho, aby stavěla na tom, co vystavělo 30 dílů před ní, se rychle snaží přepsat dynamiku mezi postavami a tahá z rukávu levné plot twisty. Velká škoda, kterou bohužel zachraňují jen talentovaní herci v čele s Elliotem Pagem.