Red Bull je teď na TikToku všude. Gen Z sdílí svoje „all-nighters“, kdy se snaží vydržet vzhůru do rána, a mladí muži jsou dnes největšími konzumenty těchto nápojů. Může tahle obsese souviset s klesající konzumací alkoholu u Gen Z, nebo snad s dobrým marketingem?
Gen Z si zamilovala koncept „little treat“ – malá odměna, kterou si dopřeješ během dne, aby sis zlepšil*a náladu. A co je lepší než studený, bublinkový, sladký a (hlavně) energizující nápoj?
Podobně jako ledová káva nebo fancy bubble tea, energy drinky nabízejí ten pocit malého luxusu, který si můžeš vychutnat kdykoliv. Ať už potřebuješ přežít přednášku, probudit se po pouhých pár hodinách spánku nebo se prostě odměnit po dlouhém dni, energy drink je easy fix.
O Gen Z se říká, že pije mnohem méně alkoholu než předchozí generace. Ale to neznamená, že nepije nic. Místo piva nebo tvrdého alkoholu si raději dopřává ledovou kávu, matchu, nebo právě energy drinky.
Podle statistik až 90 % dospělých začíná den s nějakou formou kofeinu. A mladí lidé se v tom nijak neliší – jen se jejich preference v některých případech posunuly od horké kávy ke studeným, osvěžujícím a super sladkým nápojům.
Podívej se na TikTok a uvidíš Red Bull, Celsius, Alani Nu nebo Prime od Logana Paula – všechny tyhle značky míří na líbivou estetiku. Barevné plechovky, cool designy, limitované edice a spolupráce s influencery.
Mnoho značek energy drinků také cílí na sportovce, sportovkyně a studentstvo, které potřebuje „boost“. A co je lepší reklama než TikTok videa lidí, co říkají, jak jim Red Bull „zachránil den“ během zkouškového období?
Gen Z miluje personalizaci a energy drinky jsou v tomto směru nekonečně flexibilní. Můžeš vybírat nejen mezi osvědčenými příchutěmi jako Blue Raspberry nebo Tropical Fruit, ale i mezi exotickými variantami jako Sour Watermelon, Cotton Candy, nebo limitovanými edicemi, které přinášejí vždy něco nového.
Zábavné příchutě jsou právě tím, co dělá energy drinky tak populární. Na TikToku se objevují neustálé výzvy, kde si lidé ukazují, jak testují nové a neobvyklé příchutě, což vytváří pocit, že je potřeba vyzkoušet je všechny. Každá nová limitka nebo zábavná kombinace se stává must-have, a právě to zvyšuje trend sbírání a ochutnávání.
Podle průzkumu společnosti GlobalData z roku 2023 je vidět, že mezi mladými lidmi jsou to hlavně muži, kteří si energy drinky opravdu oblíbili. Až 42 % mužů je pravidelnými konzumenty těchto nápojů, zatímco u žen je to jen 33 %.
I když je hype kolem energy drinků obrovský, je dobré si připomenout, že nejsou úplně neškodné.
A pak jsou tu případy, kdy energy drinky můžou být vyloženě nebezpečné – jako například kauza Panera Bread Charged Lemonade, která obsahovala tolik kofeinu, že vedla k úmrtí mladé ženy s predispozicí k srdečním problémům.
Jak už to bývá u mnoha trendů, i s energy drinky je klíčová míra. Je sice skvělé, že se Gen Z odklání od konzumace alkoholu a hledá alternativy, které lépe odpovídají jejich životnímu stylu. Nicméně i tady platí, že extrémy nejsou ideální. I když mohou energy drinky nabídnout rychlý „boost“ a příjemnou změnu, je důležité najít rovnováhu, která bude pro naše tělo zdravá a udržitelná.