Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

Nejsme jenom MHD, jsme i vaše (nechtěná) seznamka. Nová kampaň DPM Brno vyvolala pobouření

MHD kampaně poslední dobou některým lidem leží v žaludku. Čím pobouřila ta od brněnského Dopravního podniku?

Sometimes the šalina is just a šalina...

Dopravní podnik města Brno před pár dny představil novou kampaň, kterou chce ukázat, že brněnská MHD nejsou jenom dopravní prostředky. „Opět jsme vsadili na lehkou nadsázku, vtip a jednoduchost. Naším cílem je poukázat na to, že brněnská MHD – potažmo DPMB – nejsou jen a pouze vozy, jimiž lidé cestují a tráví v nich svůj čas. Na tento fakt nahlížíme z různých aspektů, a tak vznikly jednotlivé části této letákové kampaně,“ řekl o kampani generální ředitel podniku Miloš Havránek.

Letáků je hned několik a najdeš na nich hesla jako „Jsme místo, kde se můžete odvázat“, „Jsme místo, kde o chůvy není nouze“ nebo „Jsme váš kosmetický salon“.

...but its never a place to harass people

Část kampaně se ale dostala pod palbu kritiky. Jeden z plakátů s textem „Jsme vaše seznamka“ podle feministického kolektivu SdruŽeny a neziskovky Konsent evokuje a zlehčuje sexuální otěžování a násilí, se kterým se v MHD setkává každá 3. žena a každý 10. muž.

Anežka Michnová ze SdruŽeny pro Brněnskou drbnu řekla, že „sexuálnímu násilí, kam patří i obtěžování, kterému ve veřejném prostoru čelí zvláště ženy a queer lidé, je dlouhodobý problém. Ukázala to i nedávná osvětová kampaň Konsentu v pražské MHD. Brněnský dopravní podnik jde bohužel opačným směrem a nežádoucí chování, doufáme že snad nechtěně, bagatelizuje.“

Organizace Konsent, konkrétně její ředitelka, stojící za silně debatovanou kampaní o obtěžování v MHD z minulého roku, napsala dopis přímo radnímu města Brno s žádostí o schůzku. Jestli jim chceš pomoci rozšířit potřebnou kampaň proti obtěžování v MHD i do dalších měst, můžeš podepsat petici.

Zírání je obtěžování. Reakce na kampaň PID a Konsentu říkají o situaci víc, než projekt samotný

@_00_3_12

Co na to brněnský Dopravní podnik?

Dopravní podnik na kritiku reaguje tím, že se jedná o vtip a nadsázku. „Plakát „Jsme vaše seznamka“ ukazuje, že v sobě lidé ve vozech MHD mohou najít zalíbení, a na tom není nic špatného. Dokonce na kampaň reagovala paní, která se s manželem takto seznámila,“ uvedla tisková mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Cestujícím podle ní kampaně nevadí, oceňují prý, když jsou vtipné. „Pokud se ale kampaň někoho osobně dotýká, pak se omlouváme, rozhodně to nebylo cílem,“ dodala.

Kam se obrátit o pomoc

Pokud máš zkušenost se sexuálním násilím a potřeboval*a bys pomoci, obrátit se můžeš například na tyto organizace:

Persefona – poskytuje dlouhodobou komplexní sociální, psychologickou a právní pomoc obětem domácího násilí, sexuálního zneužívání a znásilnění. Nabízí doprovázení oběti celým procesem řešení její životní situace.

  • Telefon: 737 834 345 nebo 545 245 996
  • Mail: poradna@persefona.cz, domacinasili@persefona.cz

ProFem – poskytuje poradenství a další přímou podporu osobám ohroženým domácím a sexuálním násilím. Podílí se na prevenci a zvyšování osvěty v oblasti domácího a sexuálního násilí a vydává poradenské a informační publikace.

Pozvi mě na kafe☕️✨

Secure card payment by Stripe
Zjištujeme, jestli tvůj prohlížeč umí platby.