Že Google mezi mladými generacemi pomalu upadá, není úplná novinka. Pro leadera mezi vyhledávači, který má zatím monopol na většinu dostupných informací, to je ale problém, který nespočívá jenom v demografii uživatelstva.
Google Chrome je pro spoustu z nás synonymum pro vyhledávání a čerpání informací. Celosvětově ho používá 3,45 miliard lidí a zabírá skoro dvě třetiny trhu. Když se ale mladí lidé obrací pryč, co tedy používají místo něj?
Jednou z odpovědí jsou konkurenční prohlížeče jako Microsoft Edge, Safari, Firefox nebo Opera, větším konkurentem se ale stávají sociální sítě, retail weby, a hlavně umělá inteligence. 23 procent uživatelů TikToku vyhledává informace už do 30 vteřin po otevření aplikace, což představuje pro inzerenty velký reklamní potenciál.
Výraznou konkurenci představuje i Amazon - lidi totiž často chodí přímo na něj, aby vyhledávali produkty, místo toho, aby nejdřív hledali na Googlu. To samé se děje i s aplikacemi jako ChatGPT nebo Perplexity, kterou vlastní Jeff Bezos. Takzvané answering machines zvládnou poměrně dobře odpovídat na dotazy, i když zrovna neumí vyhledávat na internetu, zároveň některé AI softwary jako je ChatGPT vytvářejí vlastní prohlížeče bez využití Googlu. Používáme tedy prohlížeče v umělé inteligenci a umělou inteligenci bez prohlížečů. Fun, right.
Jedním z důvodů, proč Google zaznamenává úpadek, je i nárůst obsahu vygenerovaného umělou inteligencí, který zhoršuje vyhledávání a přispívá k migraci uživatelů a uživatelek na jiná místa. Pro Google celá situace znamená hlavně úbytek peněz, jelikož inzerenti jdou vždy tam, kde jsou zákazníci, a čím více lidí odchází ke konkurenci, tím více inzerentů (a jejich peněz) je následuje.
Podle odhadů by v roce 2025 měl podíl společnosti Google na americkém trhu s vyhledáváním klesnout pod 50 procent - bylo by to vůbec poprvé od doby, kdy Google začal tuto metriku sledovat. Úplný konec Googlu to neznamená, trendy ve vyhledávání se ale očividně mění.
Jak teda vypadá „googlení“ budoucnosti? Těžko říct. U GenZ Google ztrácí popularitu, ale generace Alfa už slovo googlit skoro nepoužívá, místo toho jednoduše „vyhledává“. Možná se jedná jenom o lingvistickou změnu, googlovský monopol na vyhledávání se ale i tak zmenšuje.