Dalo by se říct, že se kultura od počátku pandemie ještě nevzpamatovala. Na problematiku jejího financování, poklesu zájmu o kulturní dění a případná možná řešení se podíváme společně.
Kultura je široce definovatelný pojem. Nejobecněji se jedná o sdílené postoje a zvyky lidí, charakterizující vyspělou společnost. V té mají lidé možnost věnovat se tvůrčím činnostem jako autoři i konzumenti. Hlavní roli zde hrají socioekonomické podmínky, které určují, jak se bude oblasti kultury dařit.
Kultura hraje v našich každodenních životech zásadní roli, jsme jí přímo ovlivněni a zároveň ji sami utváříme. Kultura je i to, co si myslíme, jak se chováme či co si oblékáme. Poskytuje také vzdělání a osobní rozvoj, které jsou součástí lidského kapitálu, do něhož se i podle ekonomů vyplatí investovat ze všeho nejvíce.
V podfinancování. Rubriky kulturní publicistiky bývají první, které se kvůli rozpočtům škrtají. A pokud se nezruší, peníze, kterými disponují, nejsou slavné. Nejen sami pracovníci to označují spíše za hobby než za práci, kterou se navíc téměř nelze uživit. A představa, že existují různě specializovaní redaktoři, už je také minulostí – často je na všechno jen jeden člověk, zní v rozhovoru.
Jednou z možností je status umělce pro kulturní pracovníky a pracovnice, díky kterému získá novinář finanční příspěvek od státu. Projekt by měl být zrealizován ministerstvem kultury do konce tohoto roku.
Běž se kulturně obohatit a zároveň tak pomož kulturním institucím! Navíc téměř všude seženeš vstupenky se studentskou slevou.
Jestli tápeš, kam zajít, sleduj naši pravidelnou rubriku HOT EVENTS, která vychází každý pátek . Na další počtení ti doporučím online rubriky Českého rozhlasu a jejich nový podcast Vlna, kde hostovala i naše Elvíra. Jestli se zajímáš o divadelní recenze, mrkni se na web I-divadlo. Také s oblibou navštěvuji Twitter publicistky Jany Patočkové z Deníku N.