Kultovní multiplayerová hra World of Warcraft musela po patnácti letech své působení v Číně ukončit a vypnout servery. Milionům hráčů tak nezbylo nic jiného než dát sbohem svým postavám, kterým věnovali desetiletí.
Čínský herní trh je notoricky známý svými přísnými podmínkami. Hráči jsou značně omezováni a mají k dispozici pouze zlomek zahraničních titulů. Hra na hrdiny World of Warcraft zde sice dokázala prorazit, ale po patnácti letech musí své působení v zemi ukončit. Milionům hráčů tak nezbylo nic jiného než dát sbohem svým postavám, kterým věnovali desetiletí.
World of Warcraft je celosvětově známé RPG a jedna z vůbec nejhranějších her pro více hráčů. Drží rekord v Guinnessově knize rekordů za nejpopulárnější MMORPG. Na celém světě hru hrálo, ještě před vydáním datadisku Cataclysm v roce 2009, již přes 12 milionů hráčů.
Příběh hry se odehrává ve fantasy světe jménem Azeroth. Podobně jako v jiných MMORPG si hráči mohou vytvořit svoji postavu a prozkoumávat otevřené herní prostředí, bojovat s různými příšerami, plnit úkoly a procházet nebezpečné jeskyně. A to vše společně s ostatními hráči v reálném čase.
Hra je obecně známá tím, že je neskutečně zábavná, ale skutečně návyková. Spoustu lidí v ní stráví stovky až tisíce hodin (v tom lepším případě). Na WoWku vyrostl nespočet hráčů po celém světě, včetně Číňanů, kteří v příspěvcích na sociálních sítích vyjádřili zklamání ze ztráty své dlouholeté zábavy.
„Když jsem se vzbudil, stále jsem tomu nemohl uvěřit,“ uvedl jeden z uživatelů platformy Weibo, což je čínská alternativa Twitteru. „Celou noc jsem probrečel, nemohl jsem spát.“
Jiný hráč zase označil World of Warcraft za „svou první lásku“.
Videohry od společnosti Blizzard Entertainment byly v Číně dostupné od roku 2008 díky spolupráci s hongkongským vydavatelem NetEase. Podle místních zákonů totiž musí zahraniční vývojáři při vstupu na trh spolupracovat s čínskými firmami.
Po patnácti letech však obě firmy oznámily, že jednání o prodloužení licenční smlouvy nevedla k dohodě. V důsledku toho byly čínské servery World of Warcraft na přelomu ledna a února vypnuty. Stejný osud potkal i další populární tituly, včetně Overwatche, Diabla a karetní hry Hearthstone.
Společnost Blizzard China uvedla, že požádala o mimořádné prodloužení licenční smlouvy o šest měsíců, což společnost NetEase zamítla.
Součástí prohlášení byla zpráva o vytvoření funkce, která hráčům umožnila stáhnout soubory zaznamenávající jejich postup. Jednoho dne se tedy budou moci Číňané vrátit a pokračovat v hraní, až (jestli vůbec někdy) se podaří najít jiného čínského vydavatele online her.
Na vypnutí serverů v Číně reagoval i nejznámější streamer WoWka s přezdívkou Asmongold:
Na videu můžeš vidět stovky hráčů, kteří se sešli těsně před vypnutím serverů a trávili spolu poslední momenty ve hře, kterou tak moc zbožňovali. Podle neověřených informací mělo WoWko před ukončením provozu na území Číny přes pět milionů aktivních hráčů.