Nový systém DiPSy na digitální podávání přihlášek na střední školu se potýkal ve čtvrtek s problémy a jeho spuštění bylo odloženo do pátečního večera. Pojďme se tedy v mezičase podívat na to, jak skrze něj mohou žáci a žákyně podávat své přihlášky.
Ve čtvrtek 1. února se měl spustit dlouho očekávaný digitální systém DiPSy, skrze který by mohlo studentstvo spolu se svými rodiči podávat přihlášky na střední školy. Ty mohou být nově až tři a čas na podání je do 20. února.
Systém nicméně hned ve čtvrtek ráno narazil na technické problémy s nahráváním příloh a jeho spuštění bylo odloženo. Podle ředitele Cermatu Miroslava Krejčího by se tak měl DiPSy nově otevřít v pátek večer. Pojďme se tedy v mezičase podívat na to, jak by měl systém podle dosavadních informací fungovat a jak skrze něj mohou žáci a žákyně podávat své přihlášky. 👇
Studentstvo může spolu se svými rodiči podat přihlášku na střední školu třemi způsoby - elektronicky, výpisem z online systému (tedy hybridně) nebo čistě papírově. Výpis z online systému znamená, že rodič otevře DiPSy, ale bez přihlášení, a tedy musí všechny osobní údaje vyplnit sám. Proces je tak mnohem delší. Pokud se ale přihlásí skrze Identitu občana, všechny úřední náležitosti už bude mít vyplněné systémem. Právě na tuhle možnost se dnes podíváme.
Jakmile se člověk přihlásí do elektronického systému pomocí Identity občana, vyplní se mu automaticky údaje dítěte i zákonného zástupce či zástupkyně na přihlášce. Následně se mu zobrazí všechny obory, zaměření i formy vzdělávání, které daná škola na nadcházející rok vyhlašuje. U oborů bude také možné vidět, kolik přihlášek už na ně uchazeči a uchazečky poslali v minulých letech a kolik jich daná škola přijala.
Následně si člověk vybere požadovanou školu a určí u ní prioritu. Přihlášky je totiž nově možné podat až tři místo dosavadních dvou, studentstvo si tedy očísluje, která škola je pro něj prioritní, a která je až další v pořadí. Po výběru školy zjistí, jaké přílohy školy vyžadují (například lékařský posudek či výpis vysvědčení) a nahrají je do systému. Přihlášku v systému uloží a na e-mail jim následně přijde potvrzení.
Přihlášky je možné podávat do 20. února, přičemž do té doby v nich mohou uchazečky a uchazeči také něco změnit, pokud by chtěli*y. Ministr školství Mikuláš Bek k časovému vymezení dodal, že čas a datum podání přihlášek neovlivní šanci na přijetí na danou školu. Je tedy jedno, zda podá studentstvo přihlášku hned zkraje února či až pár dní před uzavřením systému. Nemělo by to každopádně nechávat na poslední chvíli.
Zda a na kterou školu bude studentstvo přijato se pak dozví 15. května v informačním systému nebo na veřejném místě ve škole - například na nástěnce.