Často si myslíme, že se na internetu musíme chránit před podvodníky, především v tomto ohledu myslíme na naše babičky a dědečky, popřípadě rodiče. Ze studie americké federální obchodní komise ale vyplývá, že například na scam na Instagramu mnohem častěji naletí zástupci Gen Z a mileniálů.
Sociální sítě jsou každodenní součástí našich životů – používáme je k tomu, abychom zůstali v kontaktu, našli nové přátele, nakupovali a bavili se. Data americké federální obchodní komise (FTC) ale ukazují, že internet je také stále častěji místem, kde dochází k okrádání lidí.
Více než jeden ze čtyř Američanů, kteří v roce 2021 přišli podvodem o peníze, uvedl, že vše začalo na sociálních sítích, a to buď reklamou, příspěvkem, nebo zprávou. Jenom ve Spojených státech amerických v roce 2021 nahlásilo podvodné jednání na internetu 95 tisíc lidí, kteří přišli dohromady o 770 milionů dolarů.
Zajímavé ale je, že lidé ve věku 18 až 39 let měli v roce 2021 více jak dvakrát vyšší šanci přijít o peníze než starší generace. Vypadá to tedy, že mezitím, co důchodci bojují s řetězovými e-maily, my mladí máme problém nepřijít o peníze.
Po investičních podvodech ukazují údaje FTC na milostné podvody jako na druhý nejziskovější typ scamu na sociálních sítích. Ztráty způsobené milostnými podvody se v posledních letech vyšplhaly na rekordní výši a velkým problémem jsou i v České republice.
Vše většinou začíná zdánlivě nevinnou žádostí o přátelství od cizince, po níž následují sladké řeči a pak nevyhnutelně žádost o peníze. Obětmi se ve většině případů pak stávají ženy, které pošlou peníze falešným lékařům nebo vojákům na údajných misích v zahraničí.
Nejčastěji však lidé nahlašují scam ohledně on-line nakupování. V téměř 70 % těchto událostí uživatelé sociálních sítí uvedli, že něco koupili obvykle poté, co viděli reklamu, zboží ale nikdy nedostali. Nejvíce podvodů, a to až 9 z 10, proběhne na Facebooku nebo Instagramu.