Zákaz propagace kosmetických operací, transparentnost a finanční penalty. To čeká francouzské influencery s novou reformou odvětví. Evropská unie by se mohla inspirovat.
V pátek 24. března představil francouzský ministr hospodářství a financí Bruno Le Maire akční plán na reformu influencerského odvětví ve Francii. Je to tak první země v Evropě, která se snaží o právní regulaci influencerů.
1) Zákaz propagace kosmetických operací
„Jakákoli propagace týkající se kosmetických operací ze strany influencerů v rámci placeného partnerství bude nyní zakázána“, uvedl Le Maire a dodal, že důvodem je rostoucí znepokojení nad rostoucím počtem mladých lidí, kteří vyhledávají kosmetické operace za účelem změny velikosti nosu nebo prsou.
2) Influenceři mladší 16 let budou muset získat povolení od státu
Nový návrh by vyžadoval, aby před zapojením do komerční činnosti získali mladší influenceři souhlas státních služeb, a aby 90 procent peněz, které touto činností vydělají, spolupodepisovali až do dosažení plnoletosti.
3) Při propagaci výrobku bude povinné uvádět použití filtrů
Důvodem pro tohle nařízení jsou údaje, které ukázaly, že „dokonale vypadající těla“ mohou mít nepříznivé psychické dopady na uživatele sociálních médií, zejména na mladé lidi, kteří jsou méně schopni rozlišit, zda byla fotografie vyretušována, či nikoli.
4) Stejně jako v případě tradičních médií bude reklama na hazardní hry, alkohol nebo tabák více regulována
Návrh zákona by zakazoval propagaci návykových látek společně s farmaceutickými výrobky a zdravotnickými prostředky. Zákaz by platil i na spolupráce ohledně finančních investic nebo jakýchkoliv aktiv zahrnujících rizika ztráty pro spotřebitele.
5) V případě problematického obsahu ponesou přímou odpovědnost sociální sítě
Návrh by vyžadoval, aby digitální platformy, jako je Facebook, Instagram a TikTok zřídily vlastní kanály pro podávání zpráv s cílem lépe chránit spotřebitele před podvody.
Oznámení následuje po několika měsících spolupráce s influencerskými agenturami, významnými technologickými hráči, jako jsou YouTube, Meta, Snapchat nebo TikTok a francouzskými úřady jako Autorité des marchés financiers (AMF) nebo Autorité de régulation professionnelle de la publicité (ARPP).
Podle BFMTV by za porušení kteréhokoli z těchto pravidel hrozilo smazání účtu influencera na sociálních sítích ať už trvale, nebo dočasné. To ale zatím není potvrzené, jelikož by poskytovatelé sociálních médií museli v budoucnu s takovým návrhem souhlasit.
Na týmu 15 státních úředníků bude, aby rozhodli, zda by podvody nahlášené online měly být poslány k soudu. Neoznámení reklamní povahy zveřejněného videa nebo fotografie, které je již součástí právního rámce ve Francii, a může vést až ke dvěma letům odnětí svobody nebo pokutě ve výši 300 000 eur.
EU v rámci širší konzultace o nové agendě pro spotřebitele rovněž konzultuje, zda by bylo vhodné regulovat influencery. EU navrhla vytvořit zvláštní předpisy, které by definovaly, co je to influencer, a příslušné povinnosti influencerů a všech podniků, které s influencerem spolupracují. Francouzské zkušenosti by pak mohly sloužit jako precedens pro vytvoření širšího právního režimu EU.