Přihlášení se k heyfomo

Po přihlášení budeš mít přístup ke všemu obsahu na heyfomo.cz, můžeš komentovat články a další features, just do it!
Reset hesla

F1 GP Čína recap

Druhý závod sezony, druhý triumf pro tým McLaren a ještě k tomu double. Předpovědi ze zimního testování se vyplňují a McLaren prozatím dominuje na plné čáře. Ne všichni se ale radují jako papájový tým.... Trápí se Liam Lawson, Fernando Alonso a především celé Ferrari. To si také zažilo double, ale úplně opačný… Pojďme se tedy podívat, co všechno se v Číně stalo.

SPRINT

Čínské GP bylo prvním letošním závodem, kde jsme měli možnost sledovat i sprint, který nadchl především fanoušky a fanynky Ferrari.Své legendární první vítězství v červených barvách si připsal Lewis Hamilton, který zvítězil v kvalifikaci, ve sprintovém závodu pak suverénně vedl od začátku až do konce a druhého Oscara Piastriho porazil o 7 sekund!! Toto vítězství bylo pro Lewise významné nejen jako první triumf ve Ferrari, ale také jako odpověď kritikům po náročném prvním závodě. 

Třetí nakonec skončil Max Verstappen, který se celý sprint hodně trápil s opotřebováním pneumatik, ale nebyl jediný, problémy s pneumatikami měl i lídr šampionátu Lando Norris, který dokončil až na posledním bodovaném 8. místě. Kdo mě ale velice pozitivně překvapil byl Yuki Tsunoda, který si hezky krok po kroku vyšlapává cestičku do hlavního týmu Red Bull a Kimi Antonelli, který od nástupu do F1 předvádí fantastické výkony. Sice vzadu, ale velice hezké manévry předvedl Isack Hadjar, komu se naopak nedaří ukázat v dobrém světle, je ale opět Liam Lawson. Ten kvalifikaci dokončil na posledním 20. místě, sprint poté na nebodovaném 14. místě a už po dvou závodech sezóny se spekuluje o jeho sedačce v Red Bullu.

KVALIFIKACE

McLaren opět bodoval v sobotní kvalifikaci! Týden po double umístění v Top 3 v Austrálii dojel tým dvakrát do Top 3 i v Číně, tentokrát se ale prohodili a pro svou první životní pole position si dojel Oscar Piastri. Nadvládu oranžových překazil na druhém místě George Russell, který o pár desetin předjel krajana Landa Norrise.

Naprosto nečekaný a skvělý výsledek podali oba jezdci Racing Bulls (Yuki Tsunoda a Isack Hadjar), kteří dovezli své monoposty do Top 5 a tímto výsledkem se Isack stal nejlépe umístěným nováčkem!! 

All you have to know - technické věci v F1

@sofienajmanova

Zato Liam Lawson bohužel pokračuje ve volném pádu, další 20. místo jen prohlubuje debaty o tom, zda sedačku v hlavním týmu Red Bull měl vůbec dostat. Přestože má za sebou teprve druhý závod, jeho slabé výkony už vyvolaly obavy a spekulace o jeho dalším působení a jeho budoucnost visí na vlásku. Red Bull je známý svou nekompromisní politikou vůči jezdcům, tak uvidíme, jestli bude Liam další na seznamu obětí nebo se karty otočí a povede se mu naplnit očekávání, které od něj tým měl.(Fingers crossed!!)

GRAND PRIX

Na rozdíl od minulé GP, která začala totálním chaosem, se čínská GP rozjela velice v klidu a bezpečně, a to mě potěšilo, protože nerada vidím rozbitá auta v první zatáčce a nikomu nepřeju dřívější konec než začátek.

McLareny měly skvělý start a od začátku kontrolovaly závod. Papájový tým fungoval skvěle nejen na trati, ale i v komunikaci, což se později ukázalo jako klíčový faktor jejich double pódia.

Fernando Alonso bohužel nezažívá nejlepší začátek sezóny, závod pro něj skončil  celkem brzy, kdy kvůli problému s brzdami musel odstoupit už v úvodních kolech.

Plánem většiny týmů byly dva pit stopy, ale postupem závodu bylo jasné, že jeden bude stačit a to zásadně překopalo strategii všech týmů. Ferrari přišlo s vlastní interpretací, která je stála důležité pozice, do toho zvláštní komunikace mezi inženýrem a Lewisem, který nejprve nechtěl akceptovat týmovou výměnu pozic, nakonec ale ustoupil a Charles, který jel skoro celý závod s poškozeným předním křídlem, ale i tak podával skvělé výkony a bojoval na hraně možností potvrdilo nevyzpytatelnost týmu Ferrari...

George Russell opět předvedl další neviditelný závod, nebyl sice středem pozornosti, ale spolehlivě si dojel pro další pódium. Naproti tomu Ollie Bearman zaujal agresivním a sebevědomým stylem a předváděl skvělé předjížděcí manévry, které diváky velice zaujaly.

Závod byl celkově poměrně klidný, hlavně ve své střední části. Ke konci ale přinesl několik zajímavých momentů. Jack Doohan a Yuki Tsunoda se dostali do kontaktu, což mohlo vést k poškození Tsunodova vozu a jeho propadu pořadím. Doohan za to následně obdržel 10sekundový trest. Mezitím jsme v 53. kole mohli vidět krásný souboj mezi Maxem Verstappenem a Charlesem Leclercem, který patřil k vrcholům závodu.

Konečné pořadí vypadalo takto: (ale to jsme ještě nevěděli, co přijde)

1. místo Oscar Piastri

2. místo Lando Norris

3. nenápadný, ale konzistentní George Russell.

Antonelli - driver of the day

Fanoušci a fanynky hlasovali pro Kimmyho Antonelliho, aby získal označení Driver of the Day, což ale nejen komentátory, ale i trochu mě překvapilo, protože jeho výkon byl dobrý, ale ne nijak výjimečný. Za mě tohle ocenění měl dostat vítěz Oscar Piastri, který si pro triumf šel jasně od začátku.

A po skončení závodu přišlo tohle:

Pro vysvětlení:

Charles Leclerc a Pierre Gasly byli diskvalifikováni kvůli tomu, že jejich vozy nesplnily pravidly stanovenou minimální hmotnost.

Více technicky: Charles sice hmotnostního limitu dosáhl, ale jeho přední křídlo bylo poškozené, s novým předním křídlem byla jeho hmotnost 800,5 kg, tedy 0,5 kg nad limitem a po vypuštění 2 litrů paliva byl vůz znovu zvážen a hmotnost činila 799 kg (minimální hmotnost prázdného vozu má být 800 kg). V případě Pierra Gaslyho byla situace podobná. Vůz měl 800 kg, ale po odebrání paliva byl znovu zvážen s výsledkem 799 kg.

Lewis Hamilton byl diskvalifikován z důvodu opotřebení kluzné desky.

Více technicky: Pokud jsou desky nové, musí být jejich tloušťka 10 mm (plus mínus 0.2 mm). Technická pravidla připouští určitou míru opotřebení, přesto ale musí deska splnit minimální tloušťku, která je 9 mm. V případě Hamiltona byly naměřeny hodnoty 8,6; 8,6 a 8,5 mm.

To zásadně změnilo celou situaci...

Diskvalifikace obou jezdců Ferrari, kteří původně dokončili na 5. a 6. místě znamená, že tým odchází z Velké ceny bez bodů, což je pro Maranello tvrdý zásah v boji o titul. Kdo se naopak ale radoval, byl Lance Stroll a Carlos Sainz, kteří se posunuli na body.

Claire Williams - žena, díky které není F1 jen sport pro muže

@sofienajmanova

Also, první body pro Carlose ve Williamsu?? HERE WE GOOO

Na závěr tady mám opět jezdce, kteří mě příjemně překvapili, a i naopak ty, kteří pro mě byli spíše zklamáním:

POZITIVNÍ:

- Oscar - jednoznačné vítězství, od kvalifikace až do cíle

- Ollie - body a krásné předjížděcí manévry CIAOOOOO

- George - nenápadná jízda, ale 2. pódium za 2 závody!!

NEGATIVNÍ:

- Fernando - druhý závod a druhé DNF

- Ferrari - nemůžu bohužel říct nic jiného, protože 2 diskvalifikace excuse me?

- Liam - a stejně tak tady bohužel nemůžu říct nic jiného.

Jo a Alex měl v neděli narozeniny, HAPPY (late) BDAY ALEX!

Teď nás čeká jeden týden volno a pak moje oblíbené GP Suzuka, které jsem v roce 2023 navštívila and i had a time of my life, takže se neskutečně na tenhle závod těším a doufám, že vy taky!!

See you u dalšího F1 článku!!

Zdroj: F1

Podpoř FOMO team 👀🤍

Secure card payment by Stripe