Začínáš sledovat F1 a ty se cítíš ztracený*á v tom, jak to celé funguje a co znamenají zkratky jako DRS nebo DNF? I got you!! V tomto článku ti krok za krokem vysvětlím všechny technické detaily, které ti pomůžou se stát king or queen of F1!!
Na konci článku najdeš video k našemu novému podcastu F1 Girlsplaining, tak enjoy!
Letošní rok je historickým milníkem, Formule 1 totiž slaví 75. ročník závodů, které nás nepřestávají fascinovat. Na startovním roštu se představí 10 týmů, 20 jezdců a celkem se uskuteční 24 závodů po celém světě. Jezdci budou opět bojovat nejen o titul šampiona jednotlivců, ale i o vítězství pro své týmy. Ale teď už pojďme na to!!
JAK JE ROZLOŽENÝ ZÁVODNÍ VÍKEND?
Během jednoho závodního víkendu jezdci vyjedou na trať víckrát, než se ti může zdát. Víkend se totiž skládá z několika klíčových částí a ten standardní vypadá takto:
Pátek
Sobota
Tyto tréninky trvají 60 minut a jsou klíčovou součástí každého závodního víkendu. Je to pro jezdce první příležitost se seznámit s tratí a aktuálními podmínkami a vyzkoušet, jak bude jejich auto reagovat. Týmy se soustředí na optimalizaci nastavení vozu, testování pneumatik a sbírání dat pro kvalifikaci a závod a často si trénují i zastávky v boxech. V těchto trénincích dostávají prostor i záložní nebo rookie jezdci, kteří jsou v jejich vývojových programech (např. Ferrari academy).
Ta je rozdělená do tří částí na:
Neděle
Během sprintového víkendu se formát závodního víkendu liší od tradičního programu, místo tří tréninků se jede pouze jeden, v pátek se poté jede kvakifikace na sprint a následně v sobotu ráno sprint, což je krátký závod na vzdálenost přibližně 100 km, což by mělo vycházet jako zhruba třetina hlavního závodu. Výsledky tohoto závodu nemají vliv na startovní pořadí nedělního GP, ale první osmička jezdců získává cenné body do šampionátu. Následně víkend pokračuje podle standardního programu - kvalifikace v sobotu a závod v neděli.
JAKÉ MÁME TYPY TRATÍ?
Máme tři hlavní typy tratí, které se liší v náročnosti a charakteru závodu.
1. Městské okruhy - ty jsou postavené v centrech měst, mají úzké silnice, ostré zatáčky a náročně se v nich předjíždí. Příkladem jsou Monako a Singapur.
2. Klasické okruhy - ty jsou mimo města, mají široké tratě a různé typy zatáček. Závodníci zde mohou ukázat svou rychlost a velmi dobře předjíždět. Mezi známé klasické okruhy patří Silverstone, Monza a Spa.
3. Hybridní okruhy - ty kombinují městské a klasické části. Část tratě je v městské oblasti, část mimo město, což vytváří unikátní podmínky pro skvělý závod. Příklady jsou Baku a Abú Dhabí.
JAKÉ PNEUMATIKY MAJÍ TÝMY K DISPOZICI?
F1 pneumatiky jsou dodávány firmou Pirelli a dělí se na tři hlavní kategorie: suché, přechodné a mokré pneumatiky.
1. Suché pneumatiky:
Tyto pneumatiky nemají vzorek, jsou určeny pro suché podmínky a dělí se na různé tvrdosti:
• Měkké pneumatiky poskytují nejlepší přilnavost, ale rychle se opotřebovávají (používají se třeba na kvalifikaci nebo na poslední dojezdová kola).
• Střední pneumatiky jsou kompromisem mezi přilnavostí a životností.
• Tvrdé pneumatiky vydrží nejdéle, ale mají nižší přilnavost (používají se na delší úseky).
2. Přechodné pneumatiky:
Ty se používají, když je trať mírně mokrá a není úplně ready na suché pneumatiky.
3. Mokré pneumatiky:
Používají se za deště, mají speciální vzorek, který pomáhá odvádět vodu a zabraňuje aquaplaningu (moment, kdy pneumatika nedrží na silnici a auto může začít klouzat).
FUN FACT: Běžné pneumatiky vydrží přibližně 35 000 km a F1 pneumatiky tak 20 kol.
Pneumatiky a jejich výměna zásadně ovlivňují strategii závodu. Tento sport není jen o závodění a rychlosti, ale také o taktice a o správném výběru pneumatik a načasování pit stopů, protože ty mohou rozhodnout o výsledku celého závodu. Důležité je také dodat, že týmy mají omezený počet pneumatik, takže se může stát, že piloti vyjedou na trať GP s opotřebovanými pneumatikami třeba z kvalifikace.
Důležité pojmy, které musíš znát!!
- Rezervní jezdec - jezdec, který není v hlavním závodním sestavení, ale je připraven, pokud se některému z hlavních jezdců něco stane. Může také pomáhat s tréninky a testováním vozu.
- Testovací jezdec - věnuje se převážně vývoji vozu, jeho úkolem je testovat nové nastavení a technologie a jezdí převážně na simulátorech, aby tým získal cennou zpětnou vazbu.
- Safety car - bezpečnostní vůz, který snižuje rychlost a na trať vyráží použe v moment, kdy dojde k nehodě nebo jinému nebezpečí a je třeba odstranit překážky.
- Virtuální safety car- režim, který se používá k zpomalení závodu bez nasazení skutečného safety caru.
- Track limits - označují hranici závodní dráhy, které jezdci musí dodržovat. Pokud jezdec vyjede mimo tyto hranice, vede to k penalizacím, jako je ztráta času nebo zrušení nejlepšího kola (v kvalifikaci).
- DNF - DID NOT FINISH, což znamená, že pilot nedokončil závod.
- DRS- systém, který umožňuje jezdcům snížit aerodynamický odpor na zadním křídle, což zvyšuje rychlost. Aktivuje se, když je vůz ve vzdálenosti 1 sekundy za soupeřem v DRS zóně.
- Halo systém - ochranný rám nad kokpitem, který chrání jezdce před úrazy hlavy při kolizích, byl zaveden v roce 2018 pro zvýšení bezpečnosti a od té doby zachánil spoustů pilotů, jendím z nich byl i Charles Leclerc.
NOVINKY PRO ROK 2025
1. Zrušení bodu za nejrychlejší kolo - již nebude udělován bod navíc za nejrychlejší kolo v závodě, aby se eliminovaly taktické (a nebezpečné) zastávky na konci závodů.
2. Nová pravidla pro určení startovního - pokud bude kvalifikace zrušena, pojede se podle aktuálního pořadí v šampionátu jezdců.
3. Povinný chladicí systém pro jezdce - v teplých podmínkách bude povinné použití mikrochladiče a speciálního chladicího oblečení pro jezdce, aby se zajistila jejich bezpečnost.
4. Více příležitostí pro nováčky v trénincích - ti budou mít povinně čtyři tréninkové jízdy během sezóny, což je dvojnásobek oproti předchozímu počtu.
5. Zvýšení minimální hmotnosti monopostů - minimální hmotnost vozu byla zvýšena o 2 kg na 800 kg, aby se vyrovnaly rozdíly mezi jezdci různé tělesné hmotnosti.
A na závěr tips ode mě:
Toto bylo moje shrnutí a já doufám, že ti to pomohlo lépe pochopit základní technické pojmy v F1. Nezapomeň se podívat na naše nové video "F1 Girlsplaining", které právě vyšlo na YouTube HeyFomo.cz a my se vidíme u dalšího formulového článku!!