Po letní pauze se konečně vracíme do závodního kolotoče a tentokrát se týmy a monoposty přesunuly na legendární okruh Spa-Francorchamps v Belgii. Tenhle deštivý sprintový víkend nebyl tak akční, jak bychom možná čekali, ale i tak nám Spa ukázalo, jak jsou na tom jednotlivé týmy po pauze a lehce poodhalilo, co můžeme čekat v druhé polovině sezony.
Belgie dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější tratě, hlavně u samotných pilotů. Okruh Spa-Francorchamps je rychlý, technický, rozmanitý a s délkou přes 7 kilometrů jde navíc o nejdelší formulovou trať, díky čemuž má nejméně závodních kol (44). Chlubí se značným výškovým rozdílem, což spolu s dlouhými rovinkami, náročnými rychlými zatáčkami a ikonickými úseky jako Eau Rouge přispívá k její pověsti jako jedné z největších výzev v celé sezoně.
Spa letos hostilo i třetí sprintový víkend sezony, a kromě toho se tu už několikátý rok uctívá památka Anthoinea Huberta a Dilanoa van ’t Hoffa, kteří na tomto okruhu tragicky zemřeli. I letos se proto uskutečnil běh, kterého se zúčastnili mimo jiné i téměř všichni jezdci Formule 1 a vedl ho blízký přítel Anthoinea, Pierre Gasly.
Než se vrhneme na samotný sprint, pojďme se na chvíli zastavit u jeho kvalifikace. Sprintová kvalifikace ani samotný sprint nemají takovou váhu jako klasická sobotní kvalifikace a nedělní Grand Prix, ale nalijme si čistého vína, i tyhle části víkendu ukazují, kdo je zrovna ve formě, a navíc se rozdávají i body.
V kvalifikaci na sprint dominoval Oscar Piastri, který zajel traťový rekord. Překvapivě ale Kimi Antonelli skončil poslední, Lewis Hamilton se vůbec nedostal z Q1 a obsadil až osmnácté místo a oba jezdci Aston Martinu dosáhli jen na čtrnácté a patnácté místo - rozhodně ne úplně ideální začátek pro některé známé tváře.
Samotný sprint byl velká nuda. Hned v úvodním kole se Max Verstappen dostal před Oscara Piastriho a převzal vedení, čímž byl závod prakticky rozhodnutý. Pořadí pak zůstalo neměnné až do cíle.
Max získal už dvanácté vítězství ve sprintu od doby, kdy byl tento formát v roce 2021 zaveden. Šlo taky o velký úspěch pro Laurenta Mekiese, který slavil svůj první úspěch a první vítězství v roli šéfa týmu Red Bull.
Kvalifikace už je ale klíčovým momentem před nedělní Grand Prix. V hlavní roli se předvedl tým, který v letošní sezóně potvrzuje, že patří mezi absolutní špičku, a to je papájový McLaren, který si v kvalifikaci připsal fantastický double: Lando si dojel pro pole position a hned za ním skončil jeho týmový kolega Oscar. Třetí místo si zajistil Charles Leclerc, který tím odsunul vítěze sprintu Maxe Verstappena až na čtvrtou příčku.
Velkou pochvalu si za mě ale zaslouží i Alex Albon, který v kvalifikaci překvapil a skončil na pátém místě. Skvěle si vedli i rookies Isaac Hadjar a Liam Lawson, kteří obsadili osmou a devátou pozici a opět ukázali, že se s nimi do budoucna rozhodně musí počítat.
Na opačné straně spektra ale panuje zklamání. Především u Lewise Hamiltona, který stejně jako ve sprintové kvalifikaci neprošel z Q1, což je pro Ferrari a sedminásobného mistra světa opravdu velký průšvih. Na neděli se dobře nespalo ani Kimimu, který opět nezvládl kvalifikaci a skončil až na osmnáctém místě. No a dvojice Aston Martinu, která kvalifikaci dokončila na dvou předposledních příčkách, už snad ani nepotřebuje komentář.
Než se ale vrhneme na samotné Grand Prix F1, musíme se na chvíli zastavit u naprosto neskutečného úspěchu Romana Staňka. Český jezdec dokončil belgickou Velkou cenu F2 na skvělém třetím místě, což samo o sobě stálo za potlesk, jenže to nebyl konec příběhu. Dva piloti, kteří závod dokončili před ním, byli následně diskvalifikováni a Roman se tak dodatečně stal vítězem F2 GP v Belgii. Neskutečný výsledek a my mu takhle na dálku posíláme obrovskou gratulaci!
Začátek Velké ceny byl jeden velký chaos. Jak už je pro trať ve Spa typické, déšť opět sehrál hlavní roli a kvůli vytrvalému lijáku musel být start závodu posunut o hodinu a půl. Nakonec se odstartovalo za safety car, za kterým se odjela první čtyři kola.
Během závodu se pak už nic moc nedělo. Strategie byla u většiny týmů dost podobná, většina totiž zvolila jeden pitstop, ke kterému došlo v moment, kdy trať doschla, a to z přechodných pneumatik na suché, což bylo v těchto podmínkách naprosto logické. Někteří jezdci sice zkusili ještě druhou zastávku, ale nakonec to nepřineslo žádnou výhodu.
Co stálo za pozornost a byla to vlastně jediná větší akce, která se za závod udála, byl samotný začátek závodu po restartu. Lando Norris bohužel nezvládl restart ideálně a přišel o vedoucí pozici, kterou mu přebral týmový kolega Oscar. Po této změně se pořadí už do konce závodu na špici nezměnilo.
Celkově šlo o velmi klidný a bezpečný závod, což není špatně, ale WE LIKE SOME ACTION! Všech 20 monopostů závod dokončilo, a i když se odehrálo pár předjížděcích manévrů, nešlo o nic, co by stálo za extra vyzdvihnutí.
Kdo si ale za mě rozhodně zaslouží velký palec nahoru? Tentokrát to byl Lewis Hamilton. Ten se totiž po startu z úplného chvostu vyšplhal až na skvělou sedmou pozici, díky čemuž si od fanoušků vysloužil i ocenění Driver of the Day.
Na závěr tady mám opět jezdce, kteří mě příjemně překvapili, a i naopak ty, kteří pro mě byli spíše zklamáním:
POZITIVNÍ
NEGATIVNÍ
Příští týden nás čeká Maďarsko, kde v loňském roce získal Oscar Piastri své první životní vítězství, takže se i já moc těším a doufám, že závod přinese o něco víc akce.