Každoročně vychází tzv. EY Future Consumer Index. V letošním roce se ukázalo, že zákazníci více než na značky a cenovou udržitelnost hledí na ceny. Hlavním důvodem je celosvětově velká míra inflace.
Společnost EY pravidelně monitoruje chování spotřebitelů po celém světě. Pomocí EY Future Consumer Indexu sleduje změny ve spotřebitelském chování a náladách přes různé časové horizonty a globální trhy. Dále také identifikuje nové segmenty spotřebitelů, které se objevují v průběhu času. Jeho cílem je poskytnout dlouhodobé ukazatele a jedinečný pohled na to, které změny jsou pouze dočasnou reakcí na aktuální události a které ukazují na zásadnější posuny ve spotřebitelském chování.
V nedávném 12. vydání EY Future Consumer Indexu bylo monitorováno celkem 21 tisíc respondentů z různých zemí a regionů po celém světě. Mezi země, které se účastnily průzkumu, patří USA, Kanada, Mexiko, Brazílie, Argentina, Chile, Velká Británie, Německo, Francie, Itálie, Španělsko, Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko, Austrálie, Nový Zéland, Japonsko, Čína, Indie, Indonésie, Thajsko, Saúdská Arábie, Jižní Afrika, Vietnam, Nigérie a Nizozemsko.
Výsledek ukázal, že 94 % všech dotázaných má hluboké obavy z dalšího růstu nákladů. Pro 35 % z dotázaných jsou obrovským problémem ceny zboží. Zvýšily se ale i obavy ohledně zdravotní péče. Největší pokles zaznamenal index Planeta na prvním místě. To znamená, že pro lidi je prioritou zejména cenová dostupnost zboží na úkor udržitelnosti.
Lidé mají v plánu šetřit zejména na oblečení a dále také chtějí omezí své útraty pouze na základní a nezbytné věci. Znamená to například omezení využívání dovážkových služeb jídla či placení za bio potraviny a služby. Dále 62 % lidí uvedlo, že už jim nejde o značky oblečení. Ba naopak, záleží jim zejména na ceně.
České firmy nevěří v udržitelné cíle a jejich snahy o snižování emisí zaostávají za globálními společnostmi. Podle průzkumu EY snížily české firmy své emise skleníkových plynů o pouhých 19 % ve srovnání s výchozím stavem, zatímco globální společnosti dosáhly snížení o přibližně 28 %.
Ani do budoucna se tak českým firmám nechce příliš investovat do udržitelnosti. Naopak se zde ale zatraktivněl segment Zdraví na prvním místě. Lidé se tak soustředí zejména na zdraví, finance a vlastní well-being.
Co si o tom myslíš ty? Je pro tebe důležitější udržitelnost nebo ceny?
Zdroj: www.ey.com